Berkat Para Ulama

 

Insya-allah kita baca kitab-kitab para ulamak ni ada barakah dari ilmu para ulama. Ini barakah yang kita setuju. Barakah dari ilmu para ulama kita setuju. Tapi barokah dari air liur, saya secara peribadi tak setuju. Barakah dari baju, barakah dari tempat duduk tok guru, saya secara peribadi tak setuju lah. Walaupun tidak dinafikan ada di kalangan ulama yang kata ada barakah. Tapi saya pegang pandangan ulama yang kata orang alim selain Rasulullah tak ada keberkatan pada tubuh badan dan pakaian dia, tak ada sama sekali.

Air liur orang alim, hatta wali, air liur dia sama dengan air liur kita. Yang tak sama apa dia? Ilmu dia, amalan dia, Iman dan taqwa dia, kefahaman Dia. Sehingga apabila  dia terang kepada kita, masuk ke dalam hati.  Sehingga dia mengajar kita, kita cepat faham. Itu berkat orang alim. Adapun adakah kita disuruh suruh minum air liur tok guru? Tak, tak, tak, tak disuruh begitu. Kalau kita disuruh minum air liur tok guru (oleh agama), sahabat pasti akan minum air liur Abu Bakar. Namun tiada riwayat sebegitu.

Jadi kita kena baca perkataan syeikh Idris di dalam kitab dia, untuk kita memahami lmu yang hendak beliau sampaikan. Baik, kata dia... Cuba lihat, syeikh Idris pun tak kata ikut diri dia. Sebaliknya dia nukilkan perkataan ulama sebelum dia, kata dia: “Kata Imam Syafie…” dia nukilkan perkataan al-Imam al-Syafie RH.


Cetak  
Wallahu a'lam