Syafaat Masuk Ke Dalam Syurga

Sabit di dalam hadis-hadis yang sahih menunjukkan orang-orang yang beriman ketika mana berada lama di mahsyar, mereka akan meminta para Nabi AS membuat permohonan agar dibukan pintu syurga agar mereka dapat memasukinya. Namun semua para Nabi tidak dapat melakukannya, sehinggalah sampai kepada Nabi Muhammad SAW, lalu baginda akan memberi syafaat untuk perkara itu. Di dalam Sahih Muslim, hadis daripada Huzaiman bin al-Yaman dan Abu Hurairah RA berkata: 

يجمع الله تبارك وتعالى الناس، فيقوم المؤمنون، حتى تزلف لهم الجنة، فيأتون آدم، فيقولون: يا أبانا، استفتح لنا الجنة، فيقول: وهل أخرجكم من الجنة إلا خطيئة أبيكم، لست بصاحب ذلك

maksudnya: "Allah Tabaraka wa Taala menghimpunkan manusia (di hari kiamat), orang-orang yang beriman berdiri, sehingga didekatkan kepada mereka syurga. Lalu mereka semua mendatangi Nabi Adam dan berkata: "Wahai bapa kami, mohonlah (kepada ALlah) agar dibuka pintu syurga untuk kami." Jawab Nabi Adam: "Bukankah yang mengeluarkan kamu semua dari syurga adalah disebabkan kesilapan bapamu ini? Daku tidak dapat melakukannya..." (HR Muslim) 


Cetak  
Wallahu a'lam