SDI 1195: Hukum Memainkan Rakaman Bacaan al-Quran Ketika Tiada Di Rumah Bagi Tujuan Menjauhkan Syaitan

Soalan:

Apa hukum memainkan rakaman bacaan al-Quran sepanjang hari di rumah atau seumpamanya bagi tujuan melindungi rumah dari syaitan dan seumpamanya? Contohnya waktu kita nak keluar rumah, kita mainkan bacaan al-Quran, sekurang-kurangnya menjauhkan syaitan dari rumah.

Jawapan:

al-Quran adalah kitab petunjuk dan hidayah yang menuntut kita memerhatikan isi kandungannya untuk DIAMALKAN dalam kehidupan seharian. Allah SWT berfirman:

كِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَيْكَ مُبَارَكٌ لِّيَدَّبَّرُوا آيَاتِهِ وَلِيَتَذَكَّرَ أُولُو الْأَلْبَابِ

Maksudnya: “(al-Quran itu adalah) kitab yang Kami (Allah) turunkan kepada kamu (wahai Muhammad) penuh berkat, agar mereka menghayati ayat-ayatnya dan orang-orang yang berakal mengambil pengajaran.” (Sad: 29)

Dalam ayat lain Allah SWT berfirman:

وَإِذَا قُرِئَ ٱلۡقُرۡءَانُ فَٱسۡتَمِعُواْ لَهُۥ وَأَنصِتُواْ لَعَلَّكُمۡ تُرۡحَمُونَ ٢٠٤

Maksudnya: “Dan apabila dibacakan Al Quran, maka dengarkanlah baik-baik, dan perhatikanlah dengan tenang agar kamu mendapat rahmat.” (al-A’raf: 204)

Oleh itu al-Quran tidak diturunkan untuk tidak didengari. Perbuatan seperti itu dibimbangi termasuk dalam maksud merendah-rendahkan ayat al-Quran. Perkara seperti ini berlaku disebabkan sikap sebahagian masyarakat yang tidak mengambil endah persoalan agama, sebaliknya hanya memikirkan habuan dan keuntungan dunia.

Saya tidak nafikan adanya hadis sahih yang menyatakan syaitan yang akan lari dari rumah yang dibacakan surah al-Baqarah. Namun membaca surah al-Baqarah ini adalah sebab, maka setiap sebab mestilah dilakukan dalam bentuk yang disyariatkan atau dalam bentuk yang dikehendaki oleh syarak. Sebaliknya jika sebab itu dilakukan bersalahan dengan bentuk yang disyariatkan, bermakna wujud halangan dari penerimaan sebab dan memperolehi natijah yang dimaksudkan.  


Cetak  
Wallahu a'lam