Perbezaan Antara Khalaqa خلق Dan Ja'ala جعل

alJa'lu الجعل pada bahasa adalah alTahyi-ah التهيئة iaitu mempersiapkan, alSan'u الصنع iaitu membuat dan menjadikan sesuatu dari satu keadaan kepada keadaan lain تصيير الشيء من حالة إلى حالة.

Manakala alKhalqu الخلق pula pada bahasa adalah menetapkan setiap perkara تقدير الأشياء dan mewujudkannya tanpa ada contoh terdahulu.

Dalam surah alA'raf: 189, Allah SWT berfirman:

۞هُوَ ٱلَّذِي خَلَقَكُم مِّن نَّفۡسٖ وَٰحِدَةٖ وَجَعَلَ مِنۡهَا زَوۡجَهَا لِيَسۡكُنَ إِلَيۡهَاۖ

Maksudnya: "Dialah (Allah) yang telah menciptakan (خلق) kamu dari jiwa yang satu (Adam) dan daripadanya Dia menjadikan (جعل) pasangannya, agar dia merasa senang kepadanya..."

Dalam surah alNisa': 1, Allah SWT berfirman:

يَٰٓأَيُّهَا ٱلنَّاسُ ٱتَّقُواْ رَبَّكُمُ ٱلَّذِي خَلَقَكُم مِّن نَّفۡسٖ وَٰحِدَةٖ وَخَلَقَ مِنۡهَا زَوۡجَهَا وَبَثَّ مِنۡهُمَا رِجَالٗا كَثِيرٗا وَنِسَآءٗۚ

Maksudnya: "Wahai manusia! Bertakwalah kepada Tuhanmu yang telah menciptakan (خلق) kamu dari diri yang satu (Adam), dan (Allah) menciptakan (خلق) pasangannya (Hawa) dari (diri)-nya; dan dari keduanya Allah memperkembangbiakkan laki-laki dan perempuan yang banyak..."

Penggunaan fi'il (kata perbuatan) خلق dalam ayat ini kerana ia berbicara tentang permulaan ciptaan Adam AS dan Hawa dari tulang rusuk baginda. Lalu sesuai digunakan fi'il خلق bagi menunjukkan permulaan ciptaan.

Manakala di dalam surah alA'raf: 189, Allah SWT berfirman:

۞هُوَ ٱلَّذِي خَلَقَكُم مِّن نَّفۡسٖ وَٰحِدَةٖ وَجَعَلَ مِنۡهَا زَوۡجَهَا لِيَسۡكُنَ إِلَيۡهَاۖ

Maksudnya: "Dialah yang menciptakan kamu dari jiwa yang satu (Adam) dan daripada jiwa yang satu (Adam) itu, Dia *menjadikan* pasangannya, agar dia merasa senang kepada pasangannya..."

Penggunaan fi'il جعل dalam ayat ini kerana susunan ayat berbicara tentang perasaan tenang, kasih sayang dan kecederungan perasaan antara pasangan suami dan isteri. Lalu sesuai fi'il جعل digunakan kerana جعل memiliki makna mempersiapkan. Keberadaan sesuatu yang dipersiapkan (Hawa), menyusul setelah terciptanya Adam. Dengan kata lain Hawa itu dipersiapkan untuk Adam setelah baginda diciptakan. Justeru sememangnya amat wajar dan layak Adam meletakkan rasa tenang dan kasih sayang terhadap Hawa, kerana sememangnya Hawa dipersiapkan untuk Adam. Semua ini terkandung dalamkalimah جعل tidak خلق.


Cetak  
Wallahu a'lam