Bilangan Huruf Dan Ayat Di Dalam al-Quran

Bilangan Huruf al-Quran

Salam Abu Muhammad al-Himmaniy سَلَامٌ أَبُو مُحَمَّدٍ الْحِمَّانِيُّ  menyatakan al-Quran mengandungi 340740 huruf. Huruf ف pada ayat وَلْيَتَلَطَّفْ dalam surah al-Kahfi ayat 17 adalah  huruf terakhir ½ huruf al-Quran.

1/3 pertama huruf-huruf al-Quran berada pada hujung ayat ke-100 surah Bara-ah. 1/3 kedua berada pada penghujung ayat ke-100 atau 101 surah طسم الشُّعَرَاءِ dan bakinya adalah 1/3 yang akhir.    

1/7 awal huruf-huruf al-Quran berakhir pada huruf د dari ayat:  فَمِنْهُمْ مَنْ آمَنَ بِهِ وَمِنْهُمْ مَنْ صَدَّ  dari surah al-Nisa’ ayat 55. 1/7 kedua berakhir pada huruf ت dari ayat:  أُولَئِكَ حَبِطَتْ أعملهم dari surah al-A’raf ayat 147. 1/7 ketiga pada huruf huruf  (alif) ا akhir dari ayat أُكُلُهَا دَائِمٌ  iaitulah ا pada ayat  أُكُلُهَا dari surah al-Ra’d ayat 35. 1/7 keempat pada huruf ا dari ayat وَلِكُلِّ أُمَّةٍ جَعَلْنَا مَنْسَكًا  dari surah al-Hajj ayat 34. 1/7 kelima pada huruf ه dari ayat: وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلَا مُؤْمِنَةٍ dari surah al-Ahzab ayat 36. 1/7 keenam pada huruf و dari ayat: الظَّانِّينَ بِاللَّهِ ظَنَّ السَّوْءِ dari surah al-Fath ayat 6 dan bakinya adalah 1/7 terakhir.     

 

BIlangan Ayat al-Quran

Berdasarkan pandangan Ismail bin Jaafar, al-Quran mengandungi 6214 ayat. Kata al-Fadhl, pandangan ulama Kufah ayat al-Quran sebanyak 6219 ayat. Kata Muhammad bin ‘Isa, pandangan ulama Kufah ayat al-Quran sebanyak 6236 ayat dan ia merupakan bilangan yang diriwayatkan oleh Salim, al-Kisa’ie (الكسائي) daripada Hamzah dan al-Kisa’ie menyandarkannya kepada ‘Ali bin Abi Talib RA. Kata Muhammad, seluruh ayat al-Quran di sisi ulama Basrah sebanyak 6204 ayat. Adapun bilangan ayat al-Quran di sisi ulama Syam, kata Yahya bin al-Haris al-Zumari (يَحْيَى بْنُ الْحَارِثِ الذِّمَارِيُّ) sebanyak  6226 ayat , dalam satu riwayat lain sebanyak 6225 ayat, kurang satu ayat. Kata Zakwan: “Aku menyangka Yahya tidak menghitung Bersama  بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ.

Kalimat yang ada di dalam al-Quran pula berdasarkan pandangan ‘Ato’ bin Yasar ialah 77439 kalimah dan hurufnya sebanyak 323015. Jumlah ini berbeza dengan hitungan al-Himmaniy di atas. ‘Abdullah bin Kathir pula berkata, daripada Mujahid yang berkata: “Kami hitung dari al-Quran, hurufnya sebanyak 321180 huruf." (Lihat Muqaadimah Tafsir al-Qurtubi)


Cetak  
Wallahu a'lam