SDI 1227: Hukum Kalau Tak Bagi Hutang Kepada Pemiutang

Soalan:

Salam nk tnya...saya ni dah naik meluat dgn org yg minta hutang....suka minta hutang...hutang lama tak bayaq2 lagi....minta hutang lagi...beberapa kali dah sya bgi hutang....dia dok minta hutang lagi...entah kali yg keberapa..macam2 hal cerita dia...apa hukum naik meluat dgn orang2 macam ni....
Satu lagi saya terfikir....pasai apa orang suka mai minta hutang kat kita....ramai juga ana bantu dgn bagi hutang...tapi hanyut semua...
Kita yg mengaji sikit ni...suka juga tolong org mcm ni...tapi setiap kali tolong....terkena ....mcm kena tipu pulak....
Apa hukum sya tak tolong walau pun saya ada lah lebihan sikit boleh tolong

Jawapan:

1. Buang sikap meluat kepada orang seperti itu. Rasakan mereka juga manusia yang ada kekurangan sepertimana kita juga ada kekurangan. Cuma yang membezakan jenis kekurangan.

Suka meminta-minta dan tidak membayar hutang itu satu keaiban dan maksiat sama sepertimana orang berjawatan tinggi, ada yang suka berbohong untuk dilihat hebat. Ianya sama, kedua-duanya perlu diperbaiki.

2. Rasa "terkena" bila orang tak bayar hutang itu adalah perasaan kita sebagai manusia. Rawat dan pujuk perasaan itu dengan meyakini pasti ada pahala buat kita di akhirat kelak. Berbicaralah kepada Allah: "Ya Allah sepertimana daku telah memaafkan orang itu (yang tak bayar hutang kita), maka maafkanlah daku, sesungguhnya Dikau Tuhan yang maha kaya dan maha pemaaf."

Mungkin terdetik di dalam hati kita, jika demikian sudah tentu manusia akan terus berbuat jahat.

Maka jawabnya, jangan beri hutang yang berikutnya kepada orang yang mengambil kesempatan atas kebaikan kita untuk terus melampau. Namun jika orang itu sememangnya seorang yang susah, dia wajar diberi kemaafan bahkan wajar dihalalkan. Allah SWT berfirman:

وَإِن كَانَ ذُو عُسۡرَةٖ فَنَظِرَةٌ إِلَىٰ مَيۡسَرَةٖۚ وَأَن تَصَدَّقُواْ خَيۡرٞ لَّكُمۡ إِن كُنتُمۡ تَعۡلَمُونَ

Maksudnya: "Dan jika (orang berhutang itu) dalam kesulitan, maka berilah tangguh waktu sampai dia memperoleh kelapangan. Dan jika kamu menyedekahkan, itu lebih baik bagimu, jika kamu mengetahui." (al-Baqarah: 280)

3. Membantu orang yang berhajat kepada bantuan dalam situasi jika kita tidak membantunya akan menyebabkan nyawanya terjejas atau anggota badannya terjejas atau seumpamanya, maka pada situasi ini, wajib kita membantunya jika kita mampu dan berdosa jika tidak membantunya.

Adapun jika orang yang meminta pertolongan tidak terdedah kepada mudharat nyawa atau anggota atau seumpamanya, maka membantunya dalam situasi ini adalah termasuk amalan sunat yang tidak berdosa jika kita tidak membantunya insyaAllah. Namun seperti yang telah dijelaskan dalam perkara 2. di atas, jika kebaikan kita disalah gunakan sehingga bukan kebaikan yang terhasil sebaliknya keburukan dan kemaksiatan, maka sudah tentu ia menyalahi maksud yang dikehendaki dari tolong-menolong yang dianjurkan di dalam agama. Jangan beri bantuan kepada orang seperri itu sebaliknya dia berhak dikenakan hukuman.


Cetak  
Wallahu a'lam