Huraian Fiqh Sunnah: Mensucikan Lemak Mentega Dan Seumpamanya

Fiqh Ibadat Jumlah paparan: 575

MENSUCIKAN LEMAK MENTEGA DAN SEUMPAMANYA

Oleh: Ustaz Mohamad Abdul Kadir binSahak

 

Daripada Ibn ‘Abbas RA daripada Maimunah RA, bahawa Nabi SAW pernah ditanya tentang tikus yang jatuh ke dalam lemak makanan, sabda baginda:

أَلْقُوهَا وَمَا حَوْلَهَا فَاطْرَحُوهُ وَكُلُوا سَمْنَكُمْ

Maksudnya: “Buangkan tikus itu dan apa yang sekitarnya dan makanlah lemak tersebut.” Diriwayatkan oleh al-Bukhari. Kata al-Hafidz: Ibn ‘Abd al-Barr menukilkan kesepakatan ulama bahawa sesuatu yang beku, jika terjatuh ke atasnya sesuatu bangkai, dibuang bangkai dan apa yang sekitarnya, jika ternyata tiada sesuatu dari juzuk bangkai tersebut sampai ke tempat lain dari makanan beku tersebut. Adapun cecair, para ulama berbeza pandangan, mahab majority ulama berpandangan ia menajiskan kesemua cecair tersebut apabila tersentuh dengan najis, manakala berbeza dengan pandangan ini sekumpulan ulama lain antaranya al-Zuhri dan al-Awza’ie. [1]

HURAIAN

Oleh kerana itu, najis yang jatuh ke dalam makanan dan ia tidak dapat memberi kesan kepada makanan, maka makanan tersebut kekal hukumnya sebagai suci.

 ----------------------------------

[1] Mazhab mereka berdua ialah cecair sama hukumnya dengan air. ia tidak menjadi najis melainkan jika berubah disebabkan terkena najis. Jika tidak berubah, maka ia masih dikira suci. Inilah mazhab Ib ‘Abbas, Ibn Mas’ud dan al-Bukhari. (Lihat Fiqh al-Sunnah: 1/28)

Cetak
Wallahu a'lam