SDI 1400: Kelebihan Solat Sunat Dhuha

Fiqh Ibadat Jumlah paparan: 361

Thursday, December 4, 2008


 

Soalan:
Drpd: Amir Effendy:

Salam Ustaz, apakah ada nas berkenaan fadhilat atau kelebihan solat dhuha? Saya cuma jumpa nas yg nabi saw ada buat solat dhuna dan wasiat dia (nabi saw) pada abu hurairah.

Jawapan:

Ya, sememangnya terdapat hadith-hadith yang sabit, menceritakan kelebihan solat sunat Dhuha. Antaranya seperti yang diriwayatkan daripada Abu Zar R.A. yang berkata, Nabi S.A.W. pernah bersabda:
‏يُصْبِحُ عَلَى كُلِّ سُلَامَى مِنْ أَحَدِكُمْ صَدَقَةٌ فَكُلُّ تَسْبِيحَةٍ صَدَقَةٌ وَكُلُّ تَحْمِيدَةٍ صَدَقَةٌ وَكُلُّ تَهْلِيلَةٍ صَدَقَةٌ وَكُلُّ تَكْبِيرَةٍ صَدَقَةٌ وَأَمْرٌ بِالْمَعْرُوفِ صَدَقَةٌ وَنَهْيٌ عَنْ الْمُنْكَرِ صَدَقَةٌ وَيُجْزِئُ مِنْ ذَلِكَ رَكْعَتَانِ يَرْكَعُهُمَا مِنْ الضُّحَى

Maksudnya: “Setiap sendi (tulang) dari seseorang daripada kamu (perlu ke atasnya) sedekah, maka setiap tasbih adalah sedekah, dan setiap tahmid adalah sedekah, dan setiap tahlil adalah sedekah, dan setiap takbir adalah sedekah, dan menyeru berbuat baik itu adalah sedekah, dan melarang dari perkara yang mungkar itu adalah sedekah, dan sedekah ke atas sendi-sendi itu memadai dengan 2 rakaat yang dikerjakan pada waktu Dhuha.” (HR Muslim)

Abu Nu'aim bin Hammar ((نعيم بن همار)) pula berkata:

سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ ‏ ‏صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ‏ ‏يَقُولُ يَقُولُ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ ‏ ‏يَا ابْنَ ‏ ‏آدَمَ ‏ ‏لَا تُعْجِزْنِي ‏ ‏ مِنْ أَرْبَعِ رَكَعَاتٍ فِي أَوَّلِ نَهَارِكَ أَكْفِكَ آخِرَهُ


Maksudnya: “Aku mendengar Rasulullah S.A.W. bersabda, firman Allah A.Z.J.: “Wahai anak Adam, jangan kamu ketinggalan menunaikan 4 rakaat pada awal siang hari, aku akan mencukupkan engkau pada akhir hari itu.” (HR Abu Daud, disahihkan oleh al-Albani di dalam Sahih Sunan Abi Daud)

Anas bin Malik R.A. pula berkata:

مَنْ صَلَّى الْفَجْرَ فِيْ جَمَاعَةٍ ثُمَّ قَعَدَ يَذْكُرُ اللهَ حَتَّى تَطْلُعَ الشَّمْسُ ثُمَّ صَلَّى رَكْعَتَيْنِ، كَانَتْ لَهُ كَأجْرِ حَجَّةٍ وَعُمْرَةٍ، تَامَّةٍ، تَامَّةٍ، تَامَّةٍ

Maksudnya: “Sesiapa yang menunaikan solat Subuh berjamaah (di masjid), kemudian dia duduk dan berzikir kepada Allah sehingga terbitnya matahari, kemudian menunaikan solat (sunat) 2 rakaat, baginya pahala seperti menunaikan haji dan umrah yang sempurna, yang sempurna, yang sempurna.” (HR al-Tirmizi, dihasankan oleh al-Albani di dalam Sahih Sunan al-Tirmizi)
Cetak
Wallahu a'lam