Hukum Peniaga Menjual Barang Dengan Harga Yang Lebih Murah Dari Harga Pasaran

Fiqh Muamalat Jumlah paparan: 3097

Soalan:

Umar R.A melarang menjual barang dengan harga yg lebih rendah dari pasaran.

Bagaimana dengan pasaraya yang meletakkan harga terlalu murah contohnya yg menjual dengan harga rm2.30 untuk kebanyakan barang mereka?

Jawapan:

Terdapat perbezaan pendapat di kalangan ulama dalam persoalan ini. Iaitulah persoalan bolehkah seorang peniaga menjual dengan harga yang lebih rendah dari harga pasaran.

Majoriti ulama berpandangan boleh seorang peniaga menjual dengan harga yang lebih rendah dari harga pasaran. Inilah pandangan ulama mazhab Hanafi (lihat Tabyin al-Haqa-iq 6/28 dan al-Fatawa al-Hindiyyah 3/214), pandangan Ibn Rusyd dari kalangan ulama mazhab Maliki (lihat al-Bayan wa al-Tahsil 9/306), ulama mazhab Syafi’e (lihat Mukhtasar al-Muzani 92 dan Mughniy al-Muhtaj 2/38), ulama mazhab Hambali (lihat al-Mughniy 6/311-312) dan Ibn Hazm al-Zahiri (lihat al-Muhalla 9/40). Pandangan majoriti ini berbeza dengan pandangan ulama mazhab Maliki.

Pandangan majoriti dalam permasalah ini adalah lebih kuat, alasannya:

إِلَّا أَنْ تَكُونَ تِجَارَةً عَنْ تَرَاضٍ مِنْكُمْ

Maksudnya:  “Melainkan diadakan jual-beli yang saling meredhai antara kamu.” (al-Nisa’: 29)

Oleh itu apabila seseorang peniaga dengan rela hati menjual barang jualannya dengan harga yang lebih rendah dari harga pasaran, maka tiada alasan untuk perbuatannya itu dihalang. Inilah asas dalam jual-beli yang halal. Firman Allah SWT:

وَأَحَلَّ اللَّهُ الْبَيْعَ

Maksudnya:  “Dan Allah telah menghalalkan jual-beli.” (al-Baqarah: 275)

إِنَّ اللهَ هو القَابِضُ الباسِطُ الْمُسَعِّرُ، وَإِنِّي لَأَرْجُو أَنْ أَلْقَى اللهَ، وَلا يُطَالِبُني أَحَدٌ بِمَظْلِمَةٍ ظَلَمْتُهَا إِيَّاهُ في دَمٍ ولا مالٍ

Maksudnya:  “Sesungguhnya Allah, Dialah yang menggenggam dan melepaskan genggaman, Dialah juga tuhan yang menetapkan harga. Sesungguhnya aku berharap ketika bertemu dengan Allah, tiada seseorang yang menuntut dari ku sesuatu kezaliman yang pernah daku lakukan terhadapnya yang berkaitan darah dan harta.”

رَحِمَ اللهُ رَجُلًا سَمْحًا إِذَا باعَ، وَإِذَا اشْتَرَى، وَإِذَا اقْتَضَى

Maksudnya:  “Semoga Allah merahmati seseorang yang memberi kemurahan dan memudahkan apabila berjual-beli dan apabila membuat tuntutan hak.” (al-Bukhari, hadis dari Jabir bin ‘Abdillah RA)

            Tidak diragukan bahawa menjual dengan harga yang rendah termasuk dalam sikap memudahkan dan kemurahan hati. Sehingga Ibn Rusyd berkata berkaitan seseorang yang menjual dengan harga yang lebih rendah dari harga pasaran:

بل يشكر على ذلك إن فعله لوجوه الناس، ويؤجر فيه إذا فعله لوجه الله

Maksudnya: “Bahkan (orang seperti itu) patut diucapkan terima kasih jika dia lakukannya kerana manusia, dan dia berhak diberi pahala jika melakukannya kerana Allah.” (al-Bayan wa al-Tahsil 9/306)

إما أن تزيد في السعر، وإما أن تَرْفَعَ من سوقنا

Maksudnya: “Sama ada kamu tambah harganya (naikkan sehingga sama dengan harga pasaran)[1], ataupun kamu berhenti dari berniaga di pasar kami.” (al-Muwattha’ imam Malik, al-Baihaqi di dalam Sunannya dan di dalam Ma’rifah al-Sunan wa al-Athar dan lainnya)  

Komentar dalil dari athar ‘Umar bin al-Khattab RA:

إن الذي قلت ليس بعزيمة مني، ولا قضاء، وإنما هو أمر أردت به الخير لأهل البلد، فحيث شئت وكيف شئت فبع

Maksudnya: “Sesungguhnya apa yang aku  katakan (sebelum ini) bukanlah satu kemestian dariku, bukan juga satu ketetapan. Sebaliknya ia adalah perkara yang aku maksudkan kebaikan untuk penduduk negeri ini. Kerana itu menurut apa dan bagaimana yang kamu kehendaki, juallah.” (al-Baihaqi di dalam al-Sunan al-Kubra – Kitab al-Buyu’ – Bab al-Tas‘ir 6/29 dan di dalam al-Sunan al-Sughra – Kitab al-Buyu’ – Bab al-Tas‘ir, bil. hadis: 2020, 2/86, di dalam Ma’rifah al-Sunan wa al-Athar 8/204-205, al-Muzani di dalam al-Mukhtasar hal.: 90 menukilkan dari al-Syafi‘e)

Namun perkara-perkara seumpama ini, hukum keharusannya boleh berubah dengan kuasa pemerintah jika pemerintah telah memastikan ianya boleh mendatangkan keburukan yang lebih besar kepada masyarakat dan negara.

------------------------------------ 

[1] Terdapat perbezaan pendapat ulama berkaitan maksud hadis ini. Kebanyakan syurrah hadis (ulama yang mensyarahkan hadis ini) berpandangan seperti yang diterjemahkan. Namun al-Qari di dalam Syarh al-Muwattha’ oleh Muhammad berpandangan Hatib bin Abi Balta‘ah jual dengan harga yang mahal dengan diandaikan terdapat لا yang dibuang dari ungkapan ‘Umar ini yang sebenarnya ‘Umar memaksudkan: أن لا تزيد.... Namun penulis al-Ta’liq al-Mumajjad berkata: “Tiada keperluan untuk diandaikan seperti ini.” (Lihat Aujiz al-Masalik Ila Muwattha Malik 13/14 oleh Muhammad Zakaria al-Kandahlawi al-Madani (W1406H), takliq: Ustaz Dr. Taqiyuddin al-Nadwi, cetakan pertama 1424H/2003M, Dar al-Qalam, Dimasyq)

[2] Al-Muhalla 9/40

[3] Al-Muhalla 9/41

Cetak
Wallahu a'lam