SDI 0899: Lafaz “Aku LEPASKAN Engkau” Lafaz Jelas Talak Atau Kinayah?

Soalan:

Suami kata: “aku lepaskan engkau” setelah berlaku perbalahan antara kami. Apakah ia lafaz jelas talak atau kinayah? Saya jumpa ada dakwaan yang mengatakan ia termasuk dalam lafaz jelas talak.

Jawapan:

Lafaz jelas talak ialah lafaz yang TIDAK BOLEH difahami membawa maksud lain melainkan ia bermaksud talak seperti seorang suami berkata kepada isterinya: “Aku ceraikan engkau” atau “aku talak engkau.” Lafaz jelas seperti ini tidak memerlukan niat cerai. Jika seorang suami mengucapkan lafaz jelas ini ketika dia sedar, sekalipun dia mendakwa dia tiada niat menceraikan isterinya, maka talak tetap jatuh.

Manakala lafaz kinayah talak pula ialah lafaz yang BOLEH MEMBAWA maksud talak dan boleh juga membawa maksud bukan talak seperti seorang suami berkata kepada isterinya: “pergi balik ke rumah orang tuamu.” Atau “tamatlah antara kita” dan seumpamanya.

Lafaz kinayah jika digunakan, tidak dikira jatuh talak melainkan setelah memenuhi dua syarat:

1. Meniatkan talak.
2. Lafaz itu sendiri boleh difahami bermaksud talak. Jika digunakan lafaz yang langsung tidak dapat difahami membawa maksud talak, sekalipun suami berniat talak, talak tidak jatuh bahkan ia menjadi suatu lafaz yang lagha atau sia-sia.

Atas dasar pengertian ini, maka untuk memastikan sesuatu lafaz itu lafaz jelas talak atau kinayah, maka ia kembali kepada ‘Uruf. Pada kefahaman saya ‘Uruf masyarakat melayu tidak menganggap kalimah “Lepas” sebagai lafaz jelas talak. Namun jika tetap berlaku perbezaan dalam mengenal pasti lafaz ini apakah lafaz jelas talak atau kinayah, ia perlu diangkat ke mahkamah supaya hakim membuat keputusan.

Saya menyedari al-Quran menggunakan tiga kalimah yang membawa maksud talak jelas iaitulah; lafaz Talaq, Firaq dan Sarah (السراح – yang boleh diterjemahkan sebagai lepas), Namun kalimah Sarah ini bukan lagi kalimah yang biasa digunakan hatta dalam kalangan orang Arab dengan maksud talaq. Al-Imam Ibn al-Qayyim di dalam Zad al-Ma’ad berkata:

“Dan tidak berlaku talak dengannya (lafaz kinayah) sehinggalah sisuami berniat talak, dan menggunakan lafaz yang dapat membuktikannya. Jika hanya berniat tetapi lafaz yang digunakan tidak boleh difahami membawa maksud niatnya atau menggunakan lafaz kinayah yang boleh membawa maksud talak akan tetapi tidak memiliki niat, maka tidak jatuh talak. Membahagikan lafaz-lafaz talak kepada jelas dan kinayah adalah pembahagian yang benar akan tetapi ia berbeza dengan berbezanya individu, zaman dan tempat. Ia bukan suatu hukum yang tetap berdasarkan lafaz semata-mata. Barangkali terdapat satu lafaz yang dianggap lafaz jelas talak di sisi satu kaum namun ia lafaz kinayah di sisi kaum lain. Atau suatu lafaz boleh jadi ia termasuk dalam lafaz jelas talak pada suatu zaman atau tempat, namun ia menjadi lafaz kinayah pada zaman dan tempat yang lain. Realiti membenarkan perkara ini. Lafaz al-Sarah (boleh diterjemahkan “lepas”) hampir tidak lagi digunakan oleh seseorgpun untuk maksud talaq, sama ada jelas ataupun kinayah. Oleh itu tidak boleh dikatakan kepada seorang suami yang mengungkapkannya sebagai dia telah mentalakkan isterinya, berniat ataupun tidak…” (Zad al-Ma’ad 5/291)

Berdasarkan penerangan ini, saya cenderung mengatakan kalimah "Lepas" tidak termasuk di dalam lafaz jelas talak. Apapun seperti yang saya nyatakan di dalam jawapan saya, jika lafaz ini telah diucapkan dan berlaku perbalahan dalam mengenal pasti ia lafaz jelas ataupun tidak, maka hendaklah ia dirujuk ke mahkamah dan hakimlah yang berkuasa menentukan hukuman dan hukuman hakim itu adalah hukuman yang dipatuhi.


Cetak  
Wallahu a'lam