Adab Perkahwinan

ADAB PERKAHWINAN

  • Memperbetulkan niat iaitulah memperolehi al-‘Afaf berdasarkan sabda Nabi SAW:

ثلاثة حق على الله تعالى عونهم: المجاهد في سبيل الله، والمكاتب الذي يريد الأداء، والناكح الذي يريد العفاف

Maksudnya:  Tiga golongan yang layak mendapat pertolongan dari Allah Taala: seorang mujahid fi sabilillah, seorang hamba Mukatab yang hendak memerdekakan dirinya dan seorang yang berkahwin kerana menghendaki al-‘Afaf.”

al-‘Afaf العَفَافَ ialah dari perkataan عَفَّ، يَعِفّ، عِفَّةً وعَفاً وعَفَافَةً  iaitulah كَفَّ yang bermaksud menahan diri dari perkara yang tidak halal atau haram. Orang yang melakukannya disebut عَفٌّ atau عَفِيْفٌ jika lelaki, عَفَّةٌ atau عَفِيْفَةٌ jika seorang perempuan.[1]

  • Berhias dan bercantik menurut kadar yang diharuskan oleh syara’ dan menjauhi berlebih-lebihan. Demikian tidak berhias dengan perkara yang diharamkan oleh syara’.

Berhias dan bercantik-cantik ini disuruh kepada kedua-dua pasangan lelaki dan wanita.

  • Menghebahkan perkahwinan seperti membuat kenduri dan berseronok dengan perkara yang dibenarkan oleh syara’ pada hari kenduri perkahwinan tersebut. Nabi SAW:

 فَصْلُ مَا بَيْنَ الْحَرَامِ وَالْحَلَالِ الدُّفُّ وَالصَّوْتُ فِي النِّكَاحِ

Maksudnya: “Perbezaan antara hubungan yang halal dengan yang haram ialah dengan adanya pukulan al-Duf (gendang) dan suara nasyid yang dibenarkan pada hari perkahwinan.” (HR Ahmad, al-Tirmizi, al-Nasa-ie dan Ibn Majah. Dinilai Hasan oleh al-Albani dan al-Arna-outh)

  • Sunat membuat kenduri berdasarkan sabdaan Nabi SAW kepada ‘Abd al-Rahman bin ‘Auf RA ketika mendapat tahu beliau berkahwin: أَوْلِمْ وَلَوْ بِشَاةٍ maksudnya: “Buatlah kenduri sekalipun dengan seekor kambing.” (HR al-Bukhari dan Muslim)
  • Ditegah mengkhususkan jemputan untuk orang-orang kaya sahaja dan mengabaikan orang-orang miskin. Abu Hurairah RA mengatakan Nabi SAW bersabda:

شَرُّ الطَّعَامِ طَعَامُ الْوَلِيمَةِ؛ يُدْعَى لَهَا الأَغْنِيَاءُ، وَيُتْرَكُ الْفُقَرَاءُ

Maksudnya: “Seburuk-buruk kenduri ialah kenduri kahwin yang dijemput orang-orang kaya dan ditinggalkan orang-orang miskin.” (HR al-Bukhari)

  • Bersikap lembut dan lunak terhadap pasangan. Kata Asma’ binti Yazid al-Sakan:

- دَخَلَ عَلَيْهَا يَوْمًا فَقَرَّبَتْ إِلَيْهِ طَعَامًا فَقَالَ: لَا أَشْتَهِيهِ. فَقَالَتْ: إِنِّي قَيَّنْتُ عَائِشَةَ لِرَسُولِ اللَّهِ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ -، ثُمَّ جِئْتُهُ فَدَعَوْتُهُ لَجِلْوَتِهَا، فَجَاءَ، فَجَلَسَ إِلَى جَنْبِهَا فَأُتِيَ بِعُسِّ لَبَنٍ فَشَرِبَ، ثُمَّ نَاوَلَهَا [ النَّبَيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ] فَخَفَضَتْ رَأْسَهَا وَاسْتَحْيَتْ. قَالَتْ أَسْمَاءُ: فَانْتَهَرْتُهَا وَقُلْتُ لَهَا: خُذِي مِنْ يَدِ رَسُولِ اللَّهِ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ -. قَالَتْ: فَأَخَذَتْ، فَشَرِبَتْ شَيْئًا، ثُمَّ قَالَ لَهَا النَّبِيُّ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - : "أَعْطِي تِرْبَكِ" . قَالَتْ أَسْمَاءُ: فَقُلْتُ: يَا رَسُولَ اللَّهِ، بَلْ خُذْهُ فَاشْرَبْ مِنْهُ، ثُمَّ نَاوِلْنِيهِ مِنْ يَدِكَ، فَأَخَذَهُ فَشَرِبَ مِنْهُ، ثُمَّ نَاوَلَنِيهِ،.

Maksudnya:  “Sesungguhnya akulah yang telah menghiaskan ‘Aisyah untuk Rasulullah SAW (pada hari pernikahan mereka). Setelah itu aku mendatangi baginda dan memanggil baginda untuk melihatnya (‘Aisyah), baginda datang dan duduk bersebelahan dengan ‘Aisyah. Lalu diberikan kepada baginda satu bekas besar berisi susu, baginda minum dan menghulurkannya kepada ‘Aisyah, namun beliau menundukkan kepala malu. Kata Asma’:   “lalu aku menegurnya dan berkata: “Ambillah bekas susu itu dari tangan Rasulullah SAW.” ‘Aisyah pun mengambilnya dan meminum sedikit susu tersebut, setelah itu Nabi SAW bersabda kepada ‘Aisyah: “berikan kepada temanmu ini (bekas tersebut).” Kata Asma’: “Aku berkata: “Wahai Rasulullah, dikaulah yang mengambilnya dan minumnya lagi, kemudian serahkan kepadaku. Baginda mengambil bekas tersebut dan meminum susu darinya, setelah itu baginda menyerahkan bebas itu kepadaku…” (HR Ahmad dan dinilai Sahih oleh al-Albani)

  • Suami membaca doa untuk isteri ketika berdua-duaan. Iaitulah dengan meletakkan tangan kanan di atas ubun-ubun isteri, sambil membaca basmalah dan berdoa:

اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَسْأَلُكَ مِنْ خَيْرِهَا وَخَيْرِ مَا جَبَلْتَهَا عَلَيْهِ، وَأَعُوْذُ بِكَ مِنْ شَرِّهَا وَشَرِّ مَا جَبَلْتَهَا عَلَيْهِ

Maksudnya:  “Ya Allah, sesungguhnya aku memohon kepada-Mu dari kebaikannya (isteri) dan kebaikan yang Engkau ciptakan dia di atasnya. Daku berlindung kepada-Mu dari keburukannya ((isteri) dan keburukan yang Engkau ciptakannya dia di atasnya.”  (HR Abu Daud dan hadis ini dinilai sebagai Hasan di dalam Sahih al-Jami’, hadis bilangan: 341)

  • Menunaikan solat dua rakaat secara berjemaah. Solat ini diimamkan oleh suami dan isteri berdiri sebagai makmum bersendirian di belakang suami. Daripada Abu Sa’ied, bekas hamba Abu Usaid, Malik bin Rabi’ah menceritakan peristiwa yang berlaku selepas akad nikahnya di mana ketika itu terdapat sekumpulan sahabat Nabi SAW termasuklah Ibn Mas’ud, Abu Zhar dan Huzaifah yang mengajarnya dengan berkata:

إذا دخل عليك أهلك فصل ركعتين ثم سل الله من خير ما دخل عليك وتعوّذ به من شرّه

Maksudnya:  “Apabila kamu masuk bertemu dengan isteri kamu, maka tunaikanlah solat dua rakaat. Setelah itu pohonlah kepada Allah akan kebaikan perkara yang berlaku kepadamu dan berlindung kepada-Nya dari keburukan perkara yang berlaku padamu.”[2]

‘Abd al-Razzak meriwayatkan di dalam kitab Musannafnya:

“Seorang lelaki datang kepada Ibn Mas’ud dan berkata: “Aku baru sahaja mengahwini seorang wanita. Aku bimbang jika dia (isterinya) membenciku.” Kata ‘Abd Allah bin Mas’ud RA: “Sesungguhnya keakrapan itu dari Allah dan kebencian itu dari syaitan, dia usahakan supaya kamu membenci isteri yang dihalalkan oleh Allah. Oleh itu suruhlah isterimu itu solat dua rakaat di belakangmu bermakmumkan engkau, (setelah itu) bacalah doa:

اللَّهُمَّ، بَارِكْ لِي فِي أَهْلِي، وَبَارِكْ لَهُمْ فِيَّ، وَارْزُقْنِي مِنْهُمْ، وَارْزُقْهُمْ مِنِّي، اللَّهُمَّ اجْمَعْ بَيْنَنَا مَا جَمَعْتَ إِلَى خَيْرٍ، وَفَرِّقْ بَيْنَنَا إِذَا فَرَّقْتَ إِلَى خَيْرٍ

Maksudnya: “Ya Allah, berkatilah untukku dengan kurniaan isteriku, berkatilah mereka dengan kurniaanku, berilah rezeki kepadaku dari kehadiran mereka, rezekikanlah mereka dengan kehadiranku. Ya Allah, satukanlah antara kami selama ia baik, dan pisahkanlah antara kami apabila ia baik.”[3]

  • Berdoa ketika hendak melakukan hubungan intim. al-Imam al-Bukhari meriwayatkan daripada Ibn ‘Abbas RA, Nabi SAW telah bersabda: “Jika seseorang kamu hendak meniduri isterinya, maka bacalah:

بِسْمِ الله، اَللَّهُمَّ جَنِّبْنَا الشَّيْطَانَ وَجَنِّبِ الشَّيْطَانَ مَا رَزَقْتَنَا

Maksudnya:  “Dengan nama Allah, Ya Allah, jauhkanlah syaitan dari kami, dan jauhkanlah syaitan dari apa-apa yang Dikau rezekikan kepada kami.”

            Seterusnya baginda menyambung: “sesungguhnya jika ditakdirkan anak dari hubungan itu, syaitan tidak akan dapat mendatangkan mudharat kepada anak itu selama-lamanya.”[4] (HR al-Bukhari 6388 dan Muslim 1434)

Adab Melakukan Hubungan Intim

  • Melakukan hubungan melalui faraj dari arah mana-mana yang sesuai berdasarkan firman Allah SWT:

نِسَآؤُكُمۡ حَرۡثٞ لَّكُمۡ فَأۡتُواْ حَرۡثَكُمۡ أَنَّىٰ شِئۡتُمۡۖ وَقَدِّمُواْ لِأَنفُسِكُمۡۚ وَٱتَّقُواْ ٱللَّهَ وَٱعۡلَمُوٓاْ أَنَّكُم مُّلَٰقُوهُۗ وَبَشِّرِ ٱلۡمُؤۡمِنِينَ ٢٢٣

Maksudnya: “Isteri-isterimu adalah (seperti) tanah tempat kamu bercocok tanam, maka datangilah tanah tempat bercocok-tanammu itu bagaimana saja kamu kehendaki. Dan kerjakanlah (amal yang baik) untuk dirimu, dan bertakwalah kepada Allah dan ketahuilah bahwa kamu kelak akan menemui-Nya. Dan berilah kabar gembira orang-orang yang beriman.” (al-Baqarah: 223)

Abu Daud meriwayatkan daripada Ibn ‘Abbas RA yang berkata:

كان هذا الحي من الأنصار(وهم أهل وثن) مع هذا الحي من يهود -وهم أهل كتاب-، وكانوا يرون لهم فضلاً عليهم في العلم ، فكانوا يقتدون بكثير من فعلهم، وكان من أمر أهل الكتاب ألا يأتوا النساء إلا على حرف، وذلك أستر ما تكون المرأة، فكان هذا الحي من الأنصار قد أخذوا بذلك من فعلهم، وكان هذا الحي من قريش يشرحون النساء شرحاً منكراً، ويتلذذون منهن مقبلات ومدبرات ومستلقيات، فلما قدم المهاجرون المدينة، تزوج رجل منهم امرأة من الأنصار، فذهب يصنع بها ذلك، فأنكرته عليه، وقالت، إنا كنا نؤتى على حرف، فاصنع ذلك وإلا فاجتنبني، حتى شرى أمرها، فبلغ ذلك رسول الله صلى الله عليه وسلم، فأنزل الله عز وجل : ((نساؤكم حرث لكم فأتوا حرثكم أنى شئتم)) أي مقبلات ومدبرات ومستلقيات يعني بذلك موضع الولد. والمراد بموضع الولد قُبلها.

Maksudnya: “Dahulu di kalangan penduduk Madinah yang menyembah berhala berjiran dengan penganut Yahudi Ahli Kitab. Orang-orang Arab Madinah yang menyembah berhala berkeyakinan orang-orang Yahudi memiliki kelebihan berbanding mereka dari sudut ilmu, menjadikan orang-orang Arab akan mencontohi perbuatan orang-orang Yahudi. Termasuk dalam perbuatan Ahli Kitab yang diikuti oleh orang-orang Arab ialah mereka tidak akan mendatangi isteri mereka melainkan dalam keadaan isteri berbaring mengiring. Demikian itu isterinya berada dalam keadaan terselindung dari suaminya. Maka orang-orang Arab Madinah meniru mereka sedangkan orang-orang Arab Mekah melakukan hubungan menurut yang mereka kehendaki, dari hadapan, dari belakang dan menelentang. Apabila golongan Muhajirin sampai di Madinah, salah seorang lelaki mereka mengahwini seorang wanita Ansar, lalu lelaki itu melakukan seperti kebiasaan mereka terhadap wanita ansar tersebut, menyebabkan wanita itu membantahnya dan berkata: “kami (golongan Ansar) mendatangi pasangan secara mengiring. Lakukan seperti itu, jika tidak jauhikan dirimu dariku.” Tersebarlah berita tersebut sehingga sampai ke pengetahuan Rasulullah SAW, lalu Allah menurunkan firmanya: نِسَآؤُكُمۡ حَرۡثٞ لَّكُمۡ فَأۡتُواْ حَرۡثَكُمۡ أَنَّىٰ شِئۡتُمۡۖ  (maksudnya:) “Isteri-isterimu adalah (seperti) tanah tempat kamu bercocok tanam, maka datangilah tanah tempat bercocok-tanammu itu bagaimana saja kamu kehendaki… (al-Baqarah: 223) iaitulah sama ada dari depan, belakang mahupun secara menelentang asalkan dari maudhi’ al-Walad iaitulah dari qubul (faraj).

  • Harus berseronok dengan alat sulit pasangan dengan mana-mana anggota badan. Ini kerana asal setiap pasangan adalah teman untuk berseronok. Demikian juga boleh bercakap dan mengungkapkan perkataan yang tiada larangan haram mengucapkannya.
  • Haram melakukan hubungan melalui dubur isteri. Abu Hurairah RA meriwayatkan sabda Nabi SAW:

ملعون من أتى امرأة في دبرها

Maksudnya:  “Seseorang yang dilaknat apabila dia mendatangi (menyetubuhi) dubur isterinya.” (HR Abu Daud 2162, al-Nasa’ie di dalam al-Sunan al-Kubra 5/323. Kata al-‘Ajluni di dalam Kasyf al-Khafa’ 2/282: “Para periwayatnya thiqat.” Kata Ahmad Syakir di dalam ‘Umdah al-Tafsir 1/271: “Sanad-sanadnya sihah.” al-Albani juga menilai hadis ini sebagai sahih di dalam Sahih al-Jami’ 5889)

  • Haram melakukan hubungan jima’ ketika berpuasa dan ihram berdasarkan firman Allah SWT:

ٱلۡحَجُّ أَشۡهُرٞ مَّعۡلُومَٰتٞۚ فَمَن فَرَضَ فِيهِنَّ ٱلۡحَجَّ فَلَا رَفَثَ

Maksudnya: “(Musim) haji adalah beberapa bulan yang dimaklumi, barangsiapa yang menetapkan niatnya dalam bulan itu akan mengerjakan haji, maka tidak boleh rafath…” (al-Baqarah: 197)

al-Rafath الرفث adalah persetubuhan dan pendahuluannya.

            Firman-Nya lagi:

أُحِلَّ لَكُمۡ لَيۡلَةَ ٱلصِّيَامِ ٱلرَّفَثُ إِلَىٰ نِسَآئِكُمۡۚ هُنَّ لِبَاسٞ لَّكُمۡ وَأَنتُمۡ لِبَاسٞ لَّهُنَّۗ

Maksudnya: “Dihalalkan bagi kamu pada malam hari bulan puasa bercampur dengan isteri-isteri kamu; mereka adalah pakaian bagimu, dan kamupun adalah pakaian bagi mereka…” (al-Baqarah: 187)

            Ayat ini membenarkan menggauli isteri pada malam hari Ramadan. Ia menunjukkan menggauli isteri pada siang hari Ramadan ketika berpuasa adalah perbuatan yang dilarang atau diharamkan.

  • Haram melakukan hubungan jima’ ketika isteri didatangi haid. Allah SWT berfirman:

وَيَسۡ‍َٔلُونَكَ عَنِ ٱلۡمَحِيضِۖ قُلۡ هُوَ أَذٗى فَٱعۡتَزِلُواْ ٱلنِّسَآءَ فِي ٱلۡمَحِيضِ وَلَا تَقۡرَبُوهُنَّ حَتَّىٰ يَطۡهُرۡنَۖ فَإِذَا تَطَهَّرۡنَ فَأۡتُوهُنَّ مِنۡ حَيۡثُ أَمَرَكُمُ ٱللَّهُۚ إِنَّ ٱللَّهَ يُحِبُّ ٱلتَّوَّٰبِينَ وَيُحِبُّ ٱلۡمُتَطَهِّرِينَ ٢٢٢

Maksudnya: “Mereka bertanya kepadamu tentang haidh. Katakanlah: "Haidh itu adalah suatu kotoran". Oleh sebab itu hendaklah kamu menjauhkan diri dari wanita di waktu haidh; dan janganlah kamu mendekati mereka, sebelum mereka suci. Apabila mereka telah suci, maka campurilah mereka itu di tempat yang diperintahkan Allah kepadamu. Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang bertaubat dan menyukai orang-orang yang mensucikan diri.” (al-Baqarah: 222)

            Namun diharuskan bergurau dan berseronok bersama isteri yang dalam keadaan berhaid selain kawasan faraj berdasarkan antaranya hadis yang diriwayatkan daripada Anas bin Malik RA, baginda SAW bersabda:

واصنعوا كل شيء إلا النكاح

Maksudnya: “Lakukanlah apa-apapun (kepada pasangan yang sedang berhaid) melainkan al-Nikah (jima’).”   (HR Muslim)

Para ulama berbeza pandangan hukum seorang suami menyetubuhi isterinya sebelum siisteri mandi mengangkat hadas besar dari haid berdasarkan firman Allah SWT:

فَٱعۡتَزِلُواْ ٱلنِّسَآءَ فِي ٱلۡمَحِيضِ وَلَا تَقۡرَبُوهُنَّ حَتَّىٰ يَطۡهُرۡنَۖ فَإِذَا تَطَهَّرۡنَ فَأۡتُوهُنَّ مِنۡ حَيۡثُ أَمَرَكُمُ ٱللَّهُۚ إِنَّ ٱللَّهَ يُحِبُّ ٱلتَّوَّٰبِينَ وَيُحِبُّ ٱلۡمُتَطَهِّرِينَ ٢٢٢

Maksudnya: “… Oleh sebab itu hendaklah kamu menjauhkan diri dari wanita di waktu haidh; dan janganlah kamu mendekati mereka, sebelum mereka suci. Apabila mereka telah suci, maka campurilah mereka itu di tempat yang diperintahkan Allah kepadamu. Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang bertaubat dan menyukai orang-orang yang mensucikan diri.” (al-Baqarah: 222)

Berdasarkan ayat ini, majoriti ulama mengatakan tidak boleh menyetubuhi isteri melainkan setelah siisteri suci iaitulah setelah mandi dan mengangkat hadas.

Namun Ibn Hazm memiliki pandangan yang berbeza. Pandangan beliau ini disokong oleh Dr. Yusuf al-Qaradhawi, kata beliau:

"Illah (sebab) larangan menghampiri (menyetubuhi) wanita haid adalah disebabkan kewujudan darah haid dengan pernyataan dari ayat al-Quran. Oleh kerana itu dikaitkan perintah menjauhi isteri kerana adanya darah (kotoran) tersebut dengan huruf ف (di dalam firman-Nya:) فَٱعۡتَزِلُواْ ٱلنِّسَآءَ فِي ٱلۡمَحِيضِ (maksudnya: "maka jauhilah para isteri ketika mereka dalam keadaan haid"). Apabila berhenti darah haid, maka telah berhenti kotoran tersebut yang menjadi punca larangan. Maka hukum mengikuti sebabnya sama ada wujud atau tiada. Maka memadai seorang isteri itu membasuh kemaluannya dari kesan darah untuk menjadikan dia sebagai seorang isteri yang suci (yang boleh disetubuhi menurut yang dinyatakan di dalam al-Quran) seperti yang dinyatakan oleh Ibn Hazm[5] di mana siisteri itu boleh menjadi suci (boleh disetubuhi) sama ada dengan mandi atau berwudhu atau membasuh kemaluan..”[6]

  • Haram menceritakan apa yang berlaku dalam hubungan intim antara suami isteri kepada orang lain.

Imam Muslim meriwayatkan daripada Abu Sa’ied al-Khudri RA, Rasulullah SAW pernah bersabda:

إنَّ مِن أشَرِّ النَّاسِ عندَ اللهِ مَنزِلةً يَومَ القيامةِ الرَّجُلَ يُفْضي إلى امرأتِه وتُفْضي إليه، ثمَّ يَنشُرُ سِرَّها

Maksudnya: “Sesungguhnya termasuk dari sekeji-keji manusia kedudukannya di sisi Allah pada hari kiamat ialah seorang lelaki yang berhubungan intim dengan isterinya dan isterinya melakukan hubungan intim dengannya, kemudian dia menyebarkan atau menceritakan rahsia isterinya (yang berlaku antara dia dan isterinya).” (HR Muslim)

Kata al-Munawi:

Maksudnya: “(Sabda Nabi SAW yang bermaksud:) Kemudian dia menyebarkan rahsia isterinya” iaitulah menyebarkan apa-apa yang menjadi kewajipan menyembunyikannya berkaitan hubungan jima’, pendahuluan-pendahuluan jima’ dan perkara-perkara yang menyusulnya. Diharamkan juga menyebarkan apa-apa yang berlaku antara suami-isteri berkaitan hungan intim dan perincian sifatnya seperti perkataan atau perbuatan.” (Faidh al-Qadir 2/538)   

Kata al-Imam al-Nawawi RH ketika mensyarahkan hadis ini:

وفي هذا الحديثِ تحريمُ إفشاءِ الرَّجُلِ ما يجري بينه وبين امرأتِه مِن أمورِ الاستمتاعِ ووَصفِ تفاصيلِ ذلك، وما يجري من المرأةِ فيه مِن قَولٍ أو فعلٍ ونَحوِه، فأمَّا مجرَّدُ ذِكرِ الجِماعِ فإن لم تكُنْ فيه فائدةٌ ولا إليه حاجةٌ، فمكروهٌ؛ لأنَّه خِلافُ المروءةِ

Maksudnya: “Pada hadis ini ada hukum haram seorang lelaki menyebarkan apa-apa yang berlaku antara dia dengan isterinya terdiri dari perkara-perkara berkaitan hubungan intim dan perincian sifatnya, demikian juga apa-apa yang berlaku dari isterinya seperti perkataan atau perbuatan dan seumpamanya. Adapun sekadar menyebut (berlaku) jimak, jika ia tiada faedah dan tiada keperluan, maka hukumnya makruh kerana ia bertentangan dengan sifat bermaruah.” (Syarah Sahih Muslim 8/10)  

  • Sunat berwudhu jika hendak mengulangi hubungan intim.

al-Imam Muslim meriwayatkan daripada Abu Sa’ied al-Khudri RA, Rasulullah SAW bersabda:  

إذا أتى أحدُكُمْ أَهلَه ثُمَّ أرادَ أن يعاوِدَ فليتوضَّأْ بينَهما وُضوءًا

Maksudnya: “Apabila seseorang daripada kamu mendatangi isterinya, kemudian dia hendak mengulanginya, maka berwudhulah terlebih dahulu.” (HR Muslim)

Demikian juga sunat berwudhu terlebih dahulu sebelum terus tidur. Ibn Hibban meriwayatkan daripada ‘Umar RA yang pernah bertanya kepada Nabi SAW:

“Bolehkah seseorang daripada kami tidur dalam keadaan berjunub?” lalu baginda bersabda:

نعم ويتوضأ إن شاء

Maksudnya: “Boleh, dan dia berwudhu jika dia mahu.”

  • Suami dan Isteri Mandi Bersama

Mandi bersama ini dilakukan oleh Nabi SAW. Al-Imam al-Bukhari dan Muslim meriwayatkan daripada ‘Aisyah RA yang berkata:

كُنْتُ أَغْتَسِلُ أَنَا وَرَسُولُ اللّهِ صلى الله عليه وسلم مِنْ إِنَاءٍ - بَيْنِي وَبَيْنَهُ- وَاحِدٍ، فَيُبَادِرُنِي حَتَّى أَقُولُ: دَعْ لِي، دَعْ لِي. قَالَتْ: وَهُمَا جُنُبَانِ.

Maksudnya: “Aku pernah mandi bersama Rasulullah SAW dari bekas yang sama. Baginda mendahului aku mengambil airnya sehingga aku berkata: “tinggalkan untukku juga, tinggalkan untukku juga” ‘Aisyah berkata mereka berdua ketika itu dalam keadaan berjunub.” (HR Muslim)

  • Wajib mandi junub apabila berlaku salah satu dari dua perkara:
  • 1. Bertemu dua khitan iaitulah apabila bahagian hasyafah kemaluan lelaki memasuki faraj isterinya.
  • 2. Keluar air mani.
  • Mewujudkan suasana gembira dalam hubungan antara suami dan isteri. Hal ini tergambar dari hadis sabdaan Nabi SAW: تلاعبها وتلاعبك yang bermaksud: “kamu boleh bergurau dengannya (isteri) dan dia boleh bergurau denganmu.” (HR al-Bukhari dan Muslim). Dalam riwayat Muslim baginda bersabda: تضاحكها وتضاحكك maksudnya: “Kamu mentertawakannya (isteri) dan dia (isteri) mentertawakan kamu.”

Nabi SAW juga mencium para isteri seperti yang diceritakan oleh ‘Aisyah dan Maimunah RA seperti yang thabit termasuk di dalam Sahih al-Bukhari dan Muslim.

Demikian juga setiap pihak hendaklah berusaha bergaul dengan pasangannya secara baik. Tidak menyakiti pasangan dengan perkataan mahupun perbuatan. Mengutamakan sikap lembut dan lunak bagi mewujudkan kasih-sayang dan belas sesama mereka yang merupakan asas utama perkahwinan. Allah SWT berfirman:

وَمِنۡ ءَايَٰتِهِۦٓ أَنۡ خَلَقَ لَكُم مِّنۡ أَنفُسِكُمۡ أَزۡوَٰجٗا لِّتَسۡكُنُوٓاْ إِلَيۡهَا وَجَعَلَ بَيۡنَكُم مَّوَدَّةٗ وَرَحۡمَةًۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَأٓيَٰتٖ لِّقَوۡمٖ يَتَفَكَّرُونَ ٢١

Maksudnya: “Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikan-Nya diantaramu rasa kasih dan sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir.” (Rum: 21)

Berusaha bergaul dengan pasangan dengan cara yang baik. termasuklah berusaha menjauhi bermasam muka ketika melaksanakan tanggungjawab masing-masing berdasarkan perintah Allah SWT di dalam al-Quran:

وَعَاشِرُوهُنَّ بِٱلۡمَعۡرُوفِۚ فَإِن كَرِهۡتُمُوهُنَّ فَعَسَىٰٓ أَن تَكۡرَهُواْ شَيۡ‍ٔٗا وَيَجۡعَلَ ٱللَّهُ فِيهِ خَيۡرٗا كَثِيرٗا ١٩

Maksudnya: “…Dan bergaullah dengan mereka secara yang baik...” (al-Nisa’: 19)

----------------------------------------------------------------------------- 

[1] Lihat Lisan al-‘Arab oleh Ibn Manzhur 9/253 dan Mukhtar al-Sihah 4/1405

[2] al-Kitab al-Musannaf fi al-Ahadith wa al-Athar oleh Abu Bakr, Abdullah bin Muhammad bin Abi Syaibah (W235H). cetakan pertama 1416H/1995M Dar al-Kutub al-‘Ilmiyyah, Beirut Lebanon, jild 6/94

[3] al-Musannaf oleh Abu Bakr, ‘Abd al-Razzaq bin Hammam al-San’ani (W211H). cetakan kedua 1403H/1983M, al-Maktabah al-Islami, Beirut Lebanon 6/191.

[4] Para ulama berbeza pandangan tentang maksud yang dikehendaki oleh baginda: “syaitan tidak akan dapat mendatangkan mudharat kepada anak itu selama-lamanya.” al-Imam al-Nawawi menukilkan perkataan al-Qadhi ‘Iyadh di dalam Syarh Sahih Muslim 5/10 yang berkata: “dikatakan yang dimaksudkan ialah sianak itu tidak akan dapat dirasuki syaitan.” Ada juga yang berkata: “syaitan tidak akan dapat menikam (mengganggunya) ketika kelahirannya berbeza dengan anak yang lain.” Beliau juga berkata: “Tiada seorangpun dari kalangan ulama yang memahaminya secara umum merangkumi semua kemudharatan dan was-was dan tipu-daya.” Ibn Daqiq al-‘Ied di dalam Ihkam al-Ahkam Syarh ‘Umdah al-Ahkam 1/398 berkata:  “Sabda baginda AS: “syaitan tidak akan dapat mendatangkan mudharat kepada anak itu…” boleh difahami membawa maksud umum sehingga merangkumi juga kemudharatan agama. Boleh juga difahami membawa maksud khas/khusus pada nisbah kemudharatan pada badan yang memaksudkan syaitan tidak dapat merasukinya dan tidak dapat campur tangan terhadapnya sehingga mendatangkan mudharat kepada akal dan tubuh-badannya dan maksud ini lebih hampir (kepada kebenaran)…” 

[5] Ibn Hazm juga menyatakan inilah juga pandangan ‘Atho’, Towus dan Mujahid.

[6] Fatwa al-Qaradhawi atas talian: https://fatwa.islamonline.net/19667 dilayari pada 27 Ogos 2020, jam 11.36 pagi.


Cetak  
Wallahu a'lam