SDI 1253: Wanita Bujang Mengambil Ubat Untuk Menyusukan Anak Susuan

Soalan:

Salam ustaz,. Perempuan ambil ank angkat dia mkn ubat utk proses susu utk bg penyusuan, Soalanya adakah dikira ank susuan ?

Kuliah ustaz d masjid baru kami dh dgr d utube tp Hal sy ni berlainan skit soalannya, Soalan dr murid sek men, Tq ustaz

Jawapan:

Anak tersebut menjadi anak susuan kepada wanita yang menyusukannya, sekalipun susu itu terhasil setelah memakan ubat atau seumpamanya. Hatta sekalipun wanita tersebut seorang anak dara yang belum berkahwin. Inilah pandangan majoriti ulama iaitulah mazhab Hanafi, Maliki dan Syafi'ie.

Di dalam Mughniy alMuhtaj dinyatakan:

يثبت [الرضاع] بلبن امرأة آدمية خلية أو مزوجة، حية حياة مستقرة حال انفصاله منها، بلغت تسع سنين

Maksudnya: "Thabit penyusuan dengan susu seorang wanita bujang atau bersuami, seorang yang hidup dengan stabil ketika selesai penyusuan, (ibu susuan itu) berumur sembilan tahun (dan ke atas).”

Jika susuan memenuhi syarat, maka si anak dengan wanita yang menyusukannya terjalin hubungan susuan. Jika wanita itu berkahwin setelah itu, si anak tidak menjadi anak susuan kepada suami ibu susuannya. Sebaliknya ia menjadi rabibah kepada suami ibu susuannya, setelah berlaku dukhul antara ibu susuannya dengan sisuami. Seorang rabibah adalah mahram kepada suami ibunya. Namun hubungan mahram ini hanya terjalin antara rabibah dengan suami ibu susuannya, tidak dengan usul dan furu’ suami ibu susuannya. Tidak juga dengan adik beradik suami ibu susuannya.

Terjalin hubungan mahram antara rabibah dengan suami ibunya adalah termasuk anak dan cucu rabibah dan ke bawah. Di dalam Hasyiah Qalyubi dinyatakan:

قال الماوردي: تُطلق الربيبة على بنت الزوجة، وعلى بنت ابنها وإن سفل كل منهما من نسب أو رضاع

“Berkata al-Mawardi: “Diitlaqkan rabibah ke atas anak perempuan isteri, demikian juga ke atas anak perempuan dari anak lelaki (cucu perempuan dari anak lelaki) isteri dan ke bawah, sama ada kedua-duanya dari hubungan nasab (anak kandung isteri) atau dari hubungan susuan (anak susuan isteri).”


Cetak  
Wallahu a'lam