Menamakan Anak

Fiqh Usrah Jumlah paparan: 754

MENAMAKAN ANAK

Harus menamakan anak pada bila-bila hari yang dirasakan sesuai, kerana perkara ini diberi keluasan di dalam syarak. Terutamanya pada hari pertama[1] dan ketujuh[2].

Adab Memberi Nama Kepada Anak

Dituntut untuk memberikan nama kepada bayi dengan nama-nama yang baik lafaz dan maknanya. Nabi sallallah ‘alaih wa sallam bersabda:

إنكم تدعون يوم القيامة بأسمائكم وأسماء آبائكم، فأحسنوا أسماءكم

Mafhumnya: “Sesungguhnya kamu semua akan dipanggil pada hari kiamat dengan nama-nama kamu dan nama bapa-bapa kamu, oleh kerana itu perelokkanlah nama-nama kamu semua.” (HR Abu Daud, al-Darimi, Ibn Hibban dan Ahmad. Sanad hadith ini dinilai baik oleh al-Imam al-Nawawi di dalam al-Majmu’, demikian juga al-Sakhawi di dalam al-Maqasid al-Hasanah)

Hadith ini menunjukkan setiap manusia akan dipanggil dengan nama mereka dan di‘bin’kan dengan nama bapa mereka, bukan di‘bin’kan dengan nama ibu seperti yang difahami oleh kebanyakan orang. Perkara ini dikuatkan lagi dengan hadith yang diriwayatkan oleh al-Imam al-Bukhari di dalam Sahihnya dan beliau menjadikan babnya sebagai Bab Apa Yang Manusia Dipanggil Dengan Nama Bapa-bapa Mereka (باب ما يُدعى الناس بآبائهم), daripada Ibn ‘Umar radhiyallahu ‘anhuma, daripada Nabi sallallah ‘alaih wa sallam yang bersabda:

إنَّ الْغَادِرَ يُرْفَعُ لَهُ لِوَاءٌ يَوْمَ الْقِيَامَةِ، يُقَالُ: هَذِهِ غَدْرَةُ فَلَانِ بْنِ فُلَانٍ

Mafhumnya: “Sesungguhnya orang yang mengkhianati  janji, akan diangkat untuknya penanda pada hari kiamat, dinyatakan: ini adalah khianat fulan bin fulan.”  (HR al-Bukhari)

                Anggapan yang mengatakan manusia di‘bin’kan dengan ibu mereka pada hari kiamat, disebut oleh beberapa ulama seperti al-Imam al-Nawawi rahimahullah di dalam kitabnya Raudhah al-Tolibin demikian juga ulama yang lain. Angapan ini bersandarkan kepada hadith antaranya diriwayatkan oleh al-Tobrani di dalam Mu’jamnya, dan Ibn ‘Adiy di dalam al-Kamil dengan lafaz-lafaz yang berbeza, salah satunya:

إنَّ النَّاسَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ يُدْعَوْنَ بِأُمَّهَاتِهِمْ لَا بِآبَائِهِمْ

Mafhumnya: “Sesungguhnya manusia pada hari kiamat akan dipanggil dengan (dinasabkan) kepada ibu-ibu mereka bukan dengan bapa-bapa mereka.”

                Hadith ini dinilai oleh al-Imam Ibn Qayyim al-Jauziyyah sebagai Batil di dalam kitabnya al-Manar al-Munif, hadith yang seumpama dengannya dinilai oleh al-Hafidz Ibn Hajar sebagai Terlalu Lemah (ضعيف جدا) di dalam Fath al-Bari, dan Ibn ‘Adiy sendiri ketika memperkenalkan salah seorang periwayat hadith yang bernama Ishak bin Ibrahim al-Tabari, ia berkata sebagai Mungkar.

إن أحب أسمائكم إلى الله عز وجل عبد الله وعبد الرحمن

Mafhumnya: “Sesungguhnya nama yang paling disukai oleh Allah Azza wajalla ialah ‘Abdullah dan ‘Abd al-Rahman.” (HR Muslim)

وُلِد لي الليلة غلام فسميته باسم أبي إبراهيم

Mafhumnya: “Pada malam tadi saya dikurniakan seorang anak, maka saya menamakannya dengan nama bapa saya (Nabi) Ibrahim (AS).” (HR Muslim) 

Demikian juga sunat memberikan nama kepada bayi dengan nama para sahabat dan orang-orang saleh. Daripada al-Mughirah bin Syu’bah radhiyallahu ‘anhu, Nabi sallallah ‘alaih wa sallam pernah ditanya tentang Maryam binti ‘Imran, apakah dia saudara perempuan kepada Nabi Harun dan Musa? Baginda menjawab:

لا ولكنهم كانوا يسمون بأسماء أنبيائهم وصالحيهم

Mafhumnya: “Tidak, akan tetapi mereka diberikan nama dengan nama-nama para nabi dan orang-orang soleh di kalangan mereka.” (HR Muslim)

Nama-nama yang dilarang

إن أخنع اسم عند الله رجل تسمي ملك الأملاك

Mafhumnya: “Sesungguhnya nama yang paling buruk di sisi Allah, seorang lelaki yang diberi nama raja segala raja.” (al-Bukhari dan Muslim)

 

[1] Berdasarkan hadith riwayat Muslim bermaksud: “Pada malam tadi saya dikurniakan seorang anak, maka saya menamakannya dengan nama bapa saya (Nabi) Ibrahim (‘alaih al-Salam).”

[2] Berdasarkan hadith riwayat al-Nasa-ie bermaksud: “Setiap bayi itu tergadai dengan ‘Akikahnya, disembelih ‘akikah itu untuknya pada hari ke-tujuh, dan diberikan nama pada hari itu dan dicukur kepalanya.” (Dinilai Sahih oleh al-Albani)

[3] Ibn Abi Syaibah di dalam al-Musannaf, Kitab al-Adab, fi Taghyir al-Asma’

Cetak
Wallahu a'lam