SDI 0663: Suami Tidak Benarkan Qadha Puasa

Soalan: 
 
Suami saya tak izinkan saya puasa ganti. Apa hukumnya?
 
Jawapan:
 
Tak izin bagaimana?
 
Penyoal: dia tak bagi.
 
Bin Sahak: tak bagi sebab apa?
 
Penyoal: dia kata bulan ramadan lambat lagi.
 
Bin Sahak: Ya, suami berhak menghalang puan berpuasa sekalipun qadha Ramadhan jika atas alasan tersebut. 
 
Penyoal: yg saya tahu puasa sunay saja suami boleh halang.
 
Bin Sahak: Puasa wajib juga suami berhak halang, jika waktu atau masa yang ada masih panjang dan luas. Ia berdasarkan keumuman hadis:
 
لا يَحِلُّ لِلْمَرْأَةِ أَنْ تَصُومَ وَزَوْجُهَا شَاهِدٌ إِلا بِإِذْنِهِ
 
Maksudnya: "Tidak halal (haram) bagi seorang perempuam berpuasa sedang suaminya tidak bermusafir, melainkan dengan izin suami." (alBukhari dan Muslim) 
Qadha Ramadhan pula antara kewajipan yang diberi kelapangan waktu untuk menunaikannya selagi belum masuk Ramadhan yang berikutnya. Melainkan tiada lagi hari yang berbaki melainkan jumlah hari qadha yang puan perlu laksanakan. Maka pada ketika itu, puan tidak boleh taat pada larangan suami, sebaliknya puan wajib tunaikan qadha tersebut sekalipun suami tidak izinkan.
 
Penyoal: besarnya hak suami yrr
 
Bin Sahak: kedua-duanya, suami dan isteri diberi hak dan tanggungjawab yang adil oleh Allah SWT.
 
Penyoal: apa pula hak isteri?
 
Bin Sahak: suami dan isteri memiliki hak masing-masing. Namun jika puan hanya memikirkan hak puan, suami pula sedemikian. Tiada sesiapa yang berupaya menunaikan hak orang lain. Fikirkanlah kewajipan kita terhadap pasangan bukan hanya reti tuntut hak. Barangkali saya boleh cadangkan satu jalan keluar. Apa kata jika puan syorkan kepada suami supaya mengamalkan POLIGAMI jika dia mampu, maka saya percaya puan tidak akan hadapi lagi masalah yang sama.
 

Cetak  
Wallahu a'lam