Hadis 'Amr bin Syu'aib bin Muhammad bin 'Abdullah bin 'Amr bin al-'Ash

Hadis dan Ulumnya Jumlah paparan: 1833

‘Amr bin Syu‘aib daripada bapa dan daripada datuknya. Silsilah (rantaian sanad) ini, di mana ‘Amr bin Syu‘aib bersendirian meriwayatkannya daripada bapa dan daripada datuknya diperselisihkan di kalangan ulama. Di kalangan ulama ada yang menilainya sebagai sahih secara mutlaq, sebahagian lain pula menilainya sebagai dhaief secara mutlaq dan ada pula yang meletakkan perincian. Kesimpulannya ialah riwayat ‘Amr bin Syu‘aib, daripada bapanya dan daripada datuknya adalah riwayat yang dhoief[1] kerana alasan-alasan di bawah[2]:

شد يدك بما سمعت من طاووس ومجاهد وإياك وجواليق وهب بن منبه وعمرو بن شعيب فإنهما صاحبا كتب يرويان عن الصحف

Maksudnya:  “Genggam tanganmu (bersungguh-sungguh) dengan apa yang kamu dengar dari Tawus dan Mujahid. Jauhi kamu dari Jawaliq Wahab bin Munabbih dan ‘Amr bin Syu’aib, kerana mereka berdua pemilik kitab-kitab yang meriwayatkan dari lembaran kitab semata-mata.”[4]

حديث عمرو بن شعيب عن أبيه عن جده فيه عند الناس شيء

Maksudnya:  “Hadis ‘Amr bin Syu’aib daripada bapanya, daripada datuknya di sisi orang ramai (ulama) ada masalah.”

ما روى عن أبيه عن جده فإنما هو كتاب وجده فهو ضعيف

Maksudnya: “Apa yang dia (‘Amr bin SYu’aib) dari bapanya, dari datuknya adalah dia riwayat dari kitab yang diperolehinya. Ia riwayat yang dhaief.”

ما روى عن أبيه عن جده لا حجة فيه وليس بمتصل وهو ضعبف من قبل أنه مرسل وجد شعيب كتب عبد الله بن عمرو فكان يرويها إرسالا...

Maksudnya: “Apa yang dia riwayatkan daripada bapanya, daripada datuknya bukan hujah dan bukan muttasil, ia riwayat yang dhaief dari sudut ia mursal, Syu’aib mendapati kitab-kitab ‘Abdullah bin ‘Amr, maka beliau meriwayatkannya dalam bentuk irsal…”

عمرو بن شعيب عن أبيه عن جده عندك حجة؟ قال: لا، ولا نصف حجة

Maksudnya: “(riwayat) ‘Amr bin Syu’aib daripada bapanya, daripada datuknya hujah di sisimu?” beliau menjawab: “tidak, sekalipun hujah yang setengah.”[5]

إنه كان يروي عن صحيفة وروايته لها وجادة بلا سماع. والصحف يدخل في روايتها التصحيف لا سيما في ذلك العصر إذ لا شكل ولا نقط بخلاف الأخذ من أفواه الرجال

Maksudnya:  “Beliau meriwayatkan dari sahifah, riwayat beliau dari sahifah itu secara wijadah tanpa mendengar secara langsung. Lembaran-lembaran sahifah terdedah dalam periwayatannya al-Tashif, terutamanya pada zaman dahulu di mana tulisan di dalam lembaran tidak memiliki tanda dan titik, berbeza jika hadis diambil dari mulut para periwayat hadis.”

            Di kalangan sebahagian ulama ada yang mengatakan ‘Amr bin Syu‘aib mendengar hadis yang sedikit dari datuknya, namun beliau meriwayatkan banyak hadis yang tidak didengarnya sendiri dari datuknya, menjadikan hadisnya mursal.   

وربما دلس بعضهم فذكر الذي وجد خطه، وقال فيه: "عن فلان أو قال فلان" وذلك تدليس قبيح إذا كان بحيث يوهم سماعه منه

Maksudnya: “Kadang-kala sebahagian mereka melakukan tadlis, dia menyebut apa-apa yang didapatinya dari tulisan dengan berkata: “daripada fulan atau telah berkata fulan”, demikian itu adalah tadlis qabih jika memberi sangkaan dia mendengar dari orang tersebut.”

Kata Ibn Hajar al-‘Asqalani RH:

فعلى مقتضى قول هؤلاء يكون تدليسا، لأنه ثبت سماعه من أبيه، وقد حدث عنه بشيء كثير مما لم يسمعه منه مما أخذه عن الصحيفة بِعَن، وهذه إحدى صور التدليس، والله أعلم

Maksudnya: “Berdasarkan kandungan perkataan mereka (para ulama nuqqad), menjadikan beliau seorang tadlis, kerana telah sabit beliau mendengar hadis dari bapanya, namun beliau telah meriwayatkan dari bapanya sejumlah besar hadis yang tidak didengarnya sebaliknya didapatinya dari sahifah dengan periwayatan ‘an. Hal ini adalah salah satu bentuk al-Tadlis.”

            Justeru berdasarkan kaedah yang diperakui di dalam Ulul al-Hadis bahawa seorang thiqah yang melakukan tadlis, kemudian meriwayatkan hadis dalam bentuk tidak menggunakan lafaz jelas menunjukkan al-Simaatau al-Tahdis atau lafaz seumpama keduanya, maka riwayatnya itu adalah lemah. Dalam permasalahan ini, ‘Amr dan bapanya Syu‘aib, kedua-dua mereka telah dikritik oleh para nuqqad hadis sebagai melakukan tadlis ketika meriwayatkan dari sahifah.

------------------------------------- 

[1] Imtinan al-‘Aliy bi ‘Adam Zakah al-Huliy oleh Farih bin Salih al-Bahilal, cetakan pertama 1411H/1991M, Dar al-‘Asimah, Riyadh hal. 92

[2] Lihat Imtinan al-Aliy bi ‘Adam Zakah al-Huliy

[3] Qaedah Fi al-Jarh wa al-ta’dil oleh al-Subki, hal. 50

[4] Al-Jarh wa al-Ta’dil oleh Ibn Abi Hatim 6/238 dan Siyar A’lam al-Nubala oleh al-Zahabi 5/178

[5] Sila lihat Imtinan al-‘Aliy bi ‘Adam Zakah al-Huliy, hal. 92-94 senarai 13 nama imam al-Jarh wa al-Ta’dil bersama komentar mereka terhadap Amr bin Syu’aib.

[6] Terjemahan beserta olahan semula dari Imtinan al-‘Aliy bi ‘Adam Zakah al-Huliy dari halaman 90-97

Cetak
Wallahu a'lam