Hukum Perayaan Hari Ibu oleh al-Qaradhawi

Terjemahan: Mohamad Abdul Kadir bin Sahak
-------------------------------------------------
Soalan Pertama: “Apa pandangan tuan tentang (sambutan) hari lahir untuk kanak-kanak?

Soalan Kedua: “Demikian juga (sambutan) hari ibu yang disambut oleh orang ramai, dan mereka mengikut orang lain, sedangkan Nabi SAW bersabda: “Pasti nanti kamu semua (umat Islam) akan mengikut langkah-langkah orang-orang sebelum kamu sejengkal demi sejengkal.”

Jawapan al-Qaradhawi: “Tentang dua soalan awal yang ditanya, penyebabnya adalah taklid buta, saya hendak menasihati pak-pak turut kepada orang lain, sesungguhnya Allah telah menjadikan kita sebagai pemimpin, apakah patut kita menjadi hamba kepada Barat sedangkan Allah telah menjadikan kita bebas dan merdeka? Barat mengadakan perayaan hari lahir untuk kanak-kanak dan orang dewasa, kita pula mengikuti orang-orang barat, kita buat apa yang mereka buat, sehingga seseorang yang sudah besar juga mengadakan hari lahirnya sendiri. Apabila telah berlalu setahun yang sepatutnya anda semua memuhasabah diri sendiri dalam setahun yang telah berlalu itu. Kamu sepatutnya duduk dan menangisi diri kamu, tidak perlu kamu menyalakan lilin dan merayakan diri kamu, juga bagi kanak-kanak, menjadikan kebiasaan seperti ini sebagai acara tahunan adalah tidak harus. Saya katakan, barangkali mungkin kita boleh mengadakan sambutan untuk anak-anak kita ketika peristiwa-peristiwa tertentu seperti ketika bayi dilahirkan, kita mengadakan sambutan padanya, kita sembelih akikah, apabila anak itu sampai umur tujuh tahun, kita sambutnya dan kita katakan kepadanya kamu telah sampai Umur Solat, kita katakan kepadanya juga: Sekarang ini wahai anak yang bertuah (gagah), kami adakan untukmu sambutan untuk kamu mula menunaikan solat, dan kamu sekarang dituntut untuk mendirikan solat. Kita sambut dengan memakan kek dan jus-jus yang berbagai, itulah dia perayaan solat. Ketikamana anak itu mencapai umur sepuluh tahun, kita adakan pula perayaan/sambutan lain “Haflah al-Darb”, kita katakan kepadanya, kita telah adakan sambutan untuk kamu tiga tahun yang lalu hingga kamu menunaikan solat sekarang, ketika ini pula kamu telah semakin dewasa, jika kamu tidak menunaikan solat kamu berhak dipukul. Apabila dia mencecah umur lima belas tahun, kita adakan pula untuk dia sambutan dia telah sampai umur baligh. Perayaan-perayaan/sambutan-sambutan bersempena perkara-perkara ini bukanlah bermakna setiap tahun kita adakan sambutan untuknya. Kemudian kita boleh juga adakan untuk anak itu sambutan/perayaan sempena peristiwa lain, setiap kali dia berjaya, kita adakan sambutan, setiap kali dia mengenengahkan kerja baik, kita sambut lagi, demikianlah juga untuk anak perempuan, sebagai tambahan lagi, boleh juga kita menyambut perayaan untuk anak perempuan itu apabila dia mula memakai tudung, kesemua perayaan seperti ini kita tidak menyambutnya pada setiap tahun.
Berkenaan ibu orang-orang barat, mereka mengadakan hari ibu, kerana orang-orang barat selepas anak lelaki dan perempuan mereka sampai umur baligh, mereka keluar dari rumah membawa jalan sendiri, mereka tidak ambil tahu tentang keluarga, tidak ambil tahu tentang bapa, ibu, kita bukan seperti itu, bagi kita seseorang anak terikat dengan keluarganya, setiap hari bagi para ibu adalah hari perayaan baginya, bukan hanya sehari dalam setahun. Sebaliknya bagi orang-orang barat mereka tidak melihat anak-anak mereka, demikian juga anak-anak tidak melihat ibu-bapanya, kerana itu mereka mengadakan hari bapa dan hari ibu, sedangkan kita tidak memerlukan perkara itu, sebaliknya kita terikut-ikut dengan mereka secara buta.Sekiranya kita mahu merayakan mereka berdua, maka rayalah bersama mereka ketika hari raya al-Fitri dan raya al-Adha. Namun sekiranya seseorang berjauhan dari ibunya, dia hanya menziarahi ibunya pada dua hari raya tersebut, perbuatan ini juga tiada makna/tidak wajar.– tamat terjemahan -

Teks Asal:

السؤال الأول: ما قولكم يا فضيلة الشيخ حول عيد الميلاد بالنسبة للأطفال؟

والسؤال الثاني: كذلك عيد الأم الذي يطبقه كثير من الناس ويقتدون بغيرهم والنبي صلى الله عليه وسلم يقول "لتتبعن سنن من قبلكم شبراً بشبر".

القرضاوي:
أما السؤالان الأولان للأخ السائل جزاه الله خيراً فمنشئهما هو التقليد الأعمى، أننا نريد أن نصبح أذناباً لغيرنا وقد خلقنا الله رؤوساً، وأن نكون عبيداً للغرب وقد خلقنا الله أحراراً، الغرب يعمل أعياد الميلاد للأطفال وللكبار، فنحن نقلد الغربيين ونفعل مثل هذا حتى الإنسان الكبير يعمل لنفسه عيد ميلاد، فقد مرت عليك سنة والمفروض أن تحاسب نفسك على هذه السنة، وتقعد تبكي على نفسك لا أن تشعل الشموع وتحتفل بنفسك، أيضاً بالنسبة للأولاد اتخاذ هذه العادة لهم سنوياً لا يجوز، أنا أقول أنه يمكن أن نحتفل بالأولاد في مناسبات معينة مثل عندما يولد المولود نحتفل به، ونعمل له عقيقة، وعندما يبلغ سبع سنوات نحتفل به ونقول له هذه سن الصلاة، ونقول له: والآن يا بطل نعمل لك حفلة للصلاة فأنت مطلوب منك الصلاة من الآن، ونأكل الكعكة ونشرب العصائر، فهذه حفلة الصلاة، وعندما يبلغ 10سنين نعمل حفلة أخرى "حفلة الضرب" نقول له: نحن عملنا لك حفلة من 3 سنين سابقة حتى تصلي الآن كبرت وإذا لم تصل تستحق الضرب، وبعدما يبلغ 15 سنة نعمل له حفلة أنه بلغ سن التكليف، هذه حفلات بمناسبات وليس كلما ازداد سنة نعمل له حفلة، ثم نعمل له حفلة بمناسبات أخرى كلما ينجح نعمل له حفلة، فعندما يقدم عمل جيد نحتفل به، وكذلك بالنسبة للفتاة، بالإضافة إلى ما سبق يمكن أن نحتفل بها عندما ترتدي الحجاب، فهذه الحفلات لمناسبات ولا نحتفل بهم كل سنة.
بالنسبة للأم الغربيين عملوا عيد الأم لأن الغربيين بعد أن يبلغ الولد والبنت يذهب كل واحد في حال سبيله ولا يعرف الأسرة ولا يعرف الأب ولا يعرف الأم، نحن لسنا هكذا، عندنا الابن مرتبط بأسرته والابنة مرتبطة بأسرتها، وكل أيام أمهاتنا أعياد وليس يوماً في السنة، إنما هم لأنه لا يرى أحد عندهم أولاده ولا الأولاد يرون آبائهم، فعملوا يوم للأب ويوم للأم، نحن ما حاجتنا لهذا، نحن نقلدهم تقليداً أعمى، وإن كان ولابد أن نحتفل بها فلنحتفل بها في عيد الفطر وعيد الأضحى، فلو واحد غائب عن أمه يروح يزورها يوم عيد الفطر ويوم عيد الأضحى فهذا لا معنى له.


Cetak  
Wallahu a'lam