Hadis Ubat Covid-19 Dengan 'Ud Hindi Atau Qust Bahri

Soalan: 

Ustaz, ada ustaz popular dari indonesia mendakwa mengubati covid-19 adalah dengan menggunakan Kayu India atau Qust Bahri yang banyak tumbuh di Madinah. Mohon penjelasan dari ustaz bin sahak. Terima kasih.

Jawapan: 

Perubatan menggunakan 'Ud Hinda العُود الهِنْدِيِّ atau Qust Bahri القسط البحري sememangnya ada di dalam hadis yang diriwayatkan oleh al-Imam al-Bukhari dan al-Imam Muslim daripada Umm Qais binti Mihsan (أُمِّ قَيْسٍ بِنْتِ مِحْصَنٍ) yang berkata: "Aku pernah mendengar Nabi SAW bersabda: 

عَلَيْكُمْ بِهَذَا العُودِ الهِنْدِيِّ، فَإِنَّ فِيهِ سَبْعَةَ أَشْفِيَةٍ: يُسْتَعَطُ بِهِ مِنَ العُذْرَةِ، وَيُلَدُّ بِهِ مِنْ ذَاتِ الجَنْبِ

maksudnya: "Gunalah Akar Hindi ini, sesungguhnya padanya terdapat tujuh penyembuhan, yusta'ath dengannya dari penyakit 'Uzrah, dan yuladd dengannya dari Zat al-Janb." 

 

HURAIAN HADIS

al-'Ud al-Hindi (العُودِ الهِنْدِيِّ) disebut juga sebagai al-Qust al-Bahri (القسط البحري). Ia ada dua jenis, satunya al-Abyadh (putih) yang dinamakan al-Bahri. Satu lagi dinamakan al-Hindi yang lebih panas. Mankala yang abyadh lebih halus dan banyak manfaatnya.  (lihat perkataan al-San'ani di dalam al-Tanwir Syarh al-Jami' al-Saghir 7/324. Cetakan pertama 1432H/2011M, Tahkik Dr. Muhammad Ishak Muhammad Ibrahim, Uni. alImam Muhammad bin Su'ud, Riyadh) 

Yusta'ath (يُسْتَعَطُadalah dari kalimah al-Sa'uth (السَعُوط) iaitulah ubat yang dimasukkan dari hidung (Lihat Mu'jam al-Wasith dan Ihdaa' al-Diibaajah bi Syarh Sunan Ibn Majah 4/548). al-San'ani di dalam al-Tanwir menyebut tentang cara al-Sa'uth iaitulah dengan ditumbuk (يدق), kemudian disaring dari kotoran (ينخل), diuli  (يعجن), dan dikeringkan (يجفف) dan digunakan ketika keperluan dengan cara dimasukkan ke dalam hidung pesakit dalam keadaan pesakit berbaring menelentang, antara dua bahunya pula diletakkan sesuatu yang dapat mengggikan kedudukan dua bahunya dan agar kepalanya mendongak ke bawah bagi memungkinkan proses al-Sa'uth menyampaikan ubat ke bahagian otaknya, lalu dapat dikeluarkan apa-apa penyakit melalui bersin. 

al-'Uzrah (العُذْرَةِ) pula ialah penyakit di tekak atau halkum yang biasa berlaku kepada kanak-kanak. Ada juga yang mengatakan ia adalah ulser yang keluar antara telinga dan tekak atau dalam bukaan antara hidung dan tekak. (Lihat Fath al-Bari oleh al-Hafidz Ibn hajar al-'Asqalani) 

yuladd (يُلَدُّ) berasal dari kalimah al-Ladud (اللدود) iaitulah menjadikan ubat berada di salah satu sisi mulut. (Lihat al-Tanwir oleh al-San'ani) 

Zat al-Janb (ذَات الجَنْبِ) pula adalah ulser menyerang manusia di bahagian dalam rusuknya atau Keradangan membran yang mengelilingi paru-paru. Bahasa moden disebut sebagai Pleuritis. (Lihat al-Mu'jam al-Wasith). Ada juga yang mengatakan ia merupakan sakit ginjal. 

Kata al-Imam Ibn Qayyim al-Jauziyyah RH: 

الْقُسْطُ نَوْعَانِ، أَحَدُهُمَا: الْأَبْيَضُ الَّذِي يُقَالُ لَهُ: الْبَحْرِيُّ، وَالْآخَرُ الْهِنْدِيُّ، وَهُوَ أَشَدُّهُمَا حَرًّا، وَالْأَبْيَضُ أَلْيَنُهُمَا، وَمَنَافِعُهُمَا كَثِيرَةٌ جِدًّا.

وَهُمَا يُنَشِّفَانِ الْبَلْغَمَ، قَاطِعَانِ لِلزُّكَامِ، وَإِذَا شُرِبَا نَفَعَا مِنْ ضَعْفِ الْكَبِدِ وَالْمَعِدَةِ وَمِنْ بَرْدِهِمَا، وَمِنْ حُمَّى الدَّوْرِ وَالرِّبْعِ، وَقَطَعَا وَجَعَ الْجَنْبِ، وَنَفَعَا مِنَ السُّمُومِ، وَإِذَا طُلِيَ بِهِ الْوَجْهُ مَعْجُونًا بِالْمَاءِ وَالْعَسَلِ، قَلَعَ الْكَلَفَ، وَقَالَ جالينوس: يَنْفَعُ مِنَ الْكُزَازِ، وَوَجَعِ الْجَنْبَيْنِ، وَيَقْتُلُ حَبَّ الْقَرَعِ.

وَقَدْ خَفِيَ عَلَى جُهَّالِ الْأَطِبَّاءِ نَفْعُهُ مِنْ وَجَعِ ذَاتِ الْجَنْبِ، فَأَنْكَرُوهُ ، وَلَوْ ظَفِرَ هَذَا الْجَاهِلُ بِهَذَا النَّقْلِ عَنْ جَالِينُوسَ لنزله مَنْزِلَةَ النَّصِّ، كَيْفَ وَقَدْ نَصَّ كَثِيرٌ مِنَ الْأَطِبَّاءِ الْمُتَقَدِّمِينَ عَلَى أَنَّ الْقُسْطَ يَصْلُحُ لِلنَّوْعِ الْبَلْغَمِيِّ مِنْ ذَاتِ الْجَنْبِ، ذَكَرَهُ الخطابي عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْجَهْمِ

maksudnya: "" (Zad al-Ma'ad 4/354 - belum sempat diterjemahkan)

Melihat kepada maksud hadis, kelihatan ada kebenaran apa yang didakwa oleh ustaz Indonesia tersebut. Ibn al-Qayyim di dalam teks di atas yang belum sempat saya terjemahkan lagi, jelas menyebut manfaat 'Ud Hindi untuk penyakit berkaitan paru-paru dan organ pernafasan. Demikian juga untuk hati, perut dan selainnya. Namun isu berubat dengan 'Ud Hindi atau Qust Bahri adalah sama seperti berubat dengan madu dan hanbatus sauda. Di mana keberkesanan dan penggunaannya yang sesuai, dos yang sepatutnya perlu dirujuk kepada pakar. 

Selain itu semakan saya menunjukkan 'Ud Hindi atau Qust Bahri bukan tumbuhan di Madinah sebaliknya ia berupa tumbuhan di India terutamanya di Kasmir dan China. 

 


Cetak  
Wallahu a'lam