SDI 1254: Hukum Solat Wanita Yang Terbuka Bahagian Bawah Dagu

Soalan:

Ustaz betul kah bahagian bawah dagu wajib tutup ketika solat? Bagi orang perempuan? Jika tidak solat tidak sah?

Jawapan:

Bahagian bawah dagu, BUKAN termasuk kawasan wajah yang boleh dibuka. Inilah yang dinyatakan oleh para ulama, termasuk ulama mazhab Syafi'ie. Ia termasuk bahagian aurat yang diperintahkan ditutup. Menutup aurat pula adalah salah satu dari syatat sah solat. BaCa JuGa LiNk Ini

Apakah batal solat wanita yang tidak menutup bahagian bawah dagu?

Para ulama berbeza padangan jika aurat yang sedikit terbuka ketika solat. Ulama mazhab Syafi'ie berpandangan BATAL solat dengan aurat yang terbuka di dalam solat sekalipun sedikit. Manakala majoriti ulama berpandangan dengan terdedahnya aurat yang sedikit tidak membatalkan solat.

InsyaAllah pandangan majoriti ulama lebih memberi kemudahan kepada orang ramai, terutama yang terbuka itu tidak nyata dan tidak jelas seperti bahagian bawah dagu. Pandangan ini juga lebih bertepatan dengan ruh keringanan yang ada di dalam syara' seperti kemaafan yang diberikan terhadap kenajisan darah yang sedikit pada pakaian solat yang tidak membatalkan solat.

Pandangan batal solat dengan terdedah aurat yang sedikit, memberi kesukaran kepada masyarakat umum, sekalipun itulah pandangan yang lebih berhati-hati dan lebih wara'.

Justeru, wanita yang berusaha menutup bahagian bawah dagu adalah tindakan terpuji dan terbaik. Manakala wanita yang solat dalam keadaan terbuka bawah dagu, sah solatnya.


Cetak  
Wallahu a'lam