"Kamu pernah terfikir akan masuk ke dalam syurga?"

Pernah ditanya kepada seorang arab kampung di Basrah: "Kamu pernah terfikir akan masuk ke dalam syurga?"

Jawab Arab kampung tersebut: "Demi Allah aku tidak pernah ragu sama-sekali, yang aku akan masuk ke dalam syurga, bersiar-siar di tamannya, meminum air dari telaga yang ada di dalamnya, berteduh di bawah naungan pohon di dalamnya, memakan buah-buahan di dalamnya dan aku akan memiliki istana-istana dan mengecapi segala nikmat dan keseronokan di dalamnya."

Ditanya lagi kepadanya: "amalan soleh apa yang telah kamu lakukan? perkerjaan baik apa pula yang telah kamu sumbangkan?"

Jawab beliau: "Apakah ada amalan soleh dan pekerjaan baik yang lebih mulia dari KEIMANANKU kepada ALLAH YANG MAHA TINGGI? dan keengkaran aku akan adanya sembahan selainNYA?"

Ditanya lagi kepadanya: "kamu tak bimbangkan dosa-dosa yang kamu lakukan?"

Jawab beliau: "Allah Yang Maha Mulia, Dia juga Tuhan Yang Maha Pengampun, Dia mahu mengampunkan segala dosa. Dia juga Yang Maha Penyayang, Dia kasihankan mereka yang melakukan kesalahan. Keampunan itu untuk mereka yang berdosa manakala Kemaafan itu untuk mereka yang bersalah. Dia lebih mulia dari mengazab makhluk yang dikasihiNya ke dalam neraka."

Orang ramai yang berada di masjid Basrah berkata:

"Sesungguhnya lelaki ini benar-benar telah berbaik sangka dengan Tuhannya."

Orang ramai apabila bercakap tentang perbualan dengan Arab kampung ini, menjadikan terungkai segala bebanan hidup mereka, sehingga perasaan harapan mereka kepada Allah bertambah kuat.

---Ya ALLAH, sesungguhnya kami benar-benar mencintaiMU---


Cetak  
Wallahu a'lam