Jangan Melampau Memuja Seseorang Yang Telah Mati

Jika ada tanda-tanda baik pada seseorang ketika matinya, yang disyariatkan kepada kita ialah melihat apa kebaikan yang dilakukan oleh jenazah agar dapat dicontohi. Sebutan yang dianjurkan ialah menyebut amalan baik simati ketika hidupnya yang dapat dicontohi oleh orang lain yang masih hidup. Jangan terlajak sehingga mencampuri urusan Allah SWT dalam memberi jaminan syurga kepada seseorang. 
 
Jangan terlalu ghairah memuja seseorang yang telah mati sehingga akhirnya kita terjebak membuka aib jenazah. Renunglah sebahagian lafaz doa Nabi SAW:
 
اللهم اغفر لي ما قدَّمتُ، وما أخَّرتُ
 
Maksudnya: "Ya Allah ampunilah daku apa-apa kesalahan yang dahulu dan apa-apa kesalahan yang kemudian (akan datang...)" 
 
Maksud "apa-apa kesalahan yang akan datang" merangkumi kesan dari dosa dan ketaksiran dahulu sehingga ia boleh mendatangkan dosa di kemudian hari, seperti:
 
- seseorang yang menyebarkan fitnah di media sosial. Berita fitnah itu terus tersebar sekalipun dia telah meninggal dunia. Mungkin jenazah terseksa dengan sebaran fitnah tersebut. 
- seseorang yang brgambar dengan berpakaian menjolok mata. Gambarnya itu terus disebarkan dan mendatangkan keburukan kepada orang lain sekalipun setelah dia meninggal dunia. Mungkin jenazah disiksa dengan sebab gambarnya itu. 
- seseorang yang berbudaya dengan budaya dosa. Budayanya itù tersebar dan dicontohi oleh orang lain sekalipun setelah dia meninggal dunia. Jenazah mungkin disiksa dengan sebab budayanya yang docontohi itu. 
 
Berpadalah dalam memuji, sesungguhnya jangan sampai sikap melampaukan kita memberi kesan buruk kepada orang yang kita sayangi yang telah meninggal dunia. Ambillah peringatan dari hadis Nabi SAW: "Sesungguhnya mayat diazab disebabkan ratapan orang yang hidup terhadapnya." Kata sebahagian ulama, mayat itu diazab kerana dia tidak menghalang warisnya dari meratapi kematiannya. 
 
Semoga Allah SWT mencucuri kebaikan untuk semua jenazah umat Islam terutamanya yang meninggal disebabkan Covid19 dan menganugerahkan syahid kepada mereka. 

Cetak  
Wallahu a'lam