Soalan:
Apakah status Nabi Ilyas, Nabi Khidir, Nabi Idris, masih hidup atau sudah wafat. Manakah pendapat yang patut dipegang dan lebih kuat untuk diambil. Pendapat ahli tasawwuf atau sufi masih menganggap masih hidup atau ahli hadis yang terasing, yakni menganggap mereka sudah wafat dalam isu ini?
Jawapan:
Pada penilaian saya pandangan yang lebih kuat dan yang patut menjadi pegangan kita semua adalah para ulama yang mengatakan ketiga-tiga nabi yang disebut telah diwafatkan oleh Allah SWT. Sekalipun saya tidak nafikan ada beberapa ulama yang dalam status nabi Khidir, demikian juga nabi Ilyas. Para ulama tafsir juga ada perbezaan pendapat dalam masalah nabi Idris AS. Perbezaan pendapat itu timbul disebabkan berbeza kefahaman terhadap firman Allah SWT dalam surah Maryam, di mana Allah SWT berfirman: وَاذْكُرْ فِي الْكِتَابِ إِدْرِيسَ ۚ إِنَّهُ كَانَ صِدِّيقًا نَّبِيًّا maksudnya: “Dan sebutlah dalam kitab al-Quran itu nabi Idris, sesungguhnya baginda seorang yang siddiq dan merupakah seorang Nabi.” Seterusnya Allah berfirman: وَرَفَعْنَاهُ مَكَانًا عَلِيًّا maksudnya: “dan kami angkatkan baginda ke tempat yang tinggi.” (Maryam: 56-57)
Para ulama berbeza pandangan dalam menafsirkan ayat ini. Sebahagian ulama memahami maksud firman Allah: “Kami angkatkan baginda ke tempat yang tinggi”, iaitulah الرفع المعنوي pengangkatan dari sudut makna yang membawa maksud: “Kami angkatkan baginda ke tempat yang tinggi” iaitulah merujuk kepada kedudukan yang mulia dalam kalangan manusia lain. Kedudukan tinggi yang dimaksudkan di sini di sisi sebahagian ulama ialah kedudukan kenabian. Di mana Allah telah mengangkat nabi Idris dan menjadikan baginda salah seorang nabi yang dilantik dan ternyatakan kedudkan yang paling tinggi bagi manusia adalah kedudukan kenabian. Ini pandangan sebahagian ulama tafsir, antara mereka al-Baidhawi, al-Sa’di, Ibn Kathir dan seumpamanya.
Pandangan kedua mengatakan yang dimaksudkan dengan “kami angkat baginda ke tempat yang tinggi” membawa maksud الرفع الحسي iaitulah kami mengangkatnya ke tempat yang tinggi bukan dari sudut maknawi sebaliknya baginda benar-benar diangkat ke langit.
Ulama kumpulan kedua ini juga berbeza pandangan, jika baginda diangkat ke langit, baginda berada pada langit yang keberapa? Ada berbagai pandangan para ulama. Setelah itu mereka juga berbeza pandangan mungkinkah apakah nabi Idris itu tidak dicabut nyawanya sehingga sekarang ataupun sebenarnya baginda diangkat setelah itu dicabut nyawa baginda apabila baginda berada di langit. Semua perkara ini menimbulkan perbezaan pendapat dalam kalangan ulama. Perbezaan ini bukan sekadar dalam kalangan ulama sufi dan tasawwuf, bahkan dalam kalangan ulama tafsir juga ada berbeza pandangan dalam masalah ini. Bahkan ada dakwaan yang mengatakan inilah pandangan majoriti ulama.
Kitakan kita ambil pandangan majoriti yang mengatakan nabi Idris dianggat dalam الرفع الحسي الحقيقي iaitulah baginda sememangnya diangkat naik ke langit. Ternyata kesemua kumpulan ini mengatakan perkara ini bukan termasuk dalam perkara yang penting untuk dibincangkan. Sebaliknya yang lebih utama ialah mengimani kerasulan nabi Idris dan nabi-nabi lain yang dilantik oleh Allah SWT. Inilah perkara yang lebih utama dan penting. Oleh itu sesiapa yang berkeyakinan ketiga-tiga nabi yang ditanya itu telah wafat, ataupun berkeyakinan ketiga-tiga nabi itu masih hidup, dia termasuk dalam kalangan orang yang beriman.