SDI 0770: Huraian Ayat 160 Dari Surah alBaqarah

Al-Quran dan Ulumnya Jumlah paparan: 701
 
Soalan: 
Salam ustaz, apa maksud ayat quran di bawah: "menerangkan (apa yg mereka sembunyikan)"
No photo description available.
 
Jawapan:
 
Ayat ini ada hubung kait dengan ayat sebelumnya iatulah ayat 159.
 
Penyoal: Oh..jap
 
Bin Sahak: Ayat sebelumnya iaitulah yang ke 159, bercerita tentang orang-orang yang menyembunyikan apa-apa yang allah turunkan. Jadi وبينوا yang diterjemahkan sebagai: "...(mereka) menerangkan (apa yang mereka sembunyikan." iaitulah mereka menerangkan apa-apa yang sebelumnya mereka telah sembunyikan terdiri dari pengajaran-pengajaran dari Allah SWT.
 
Penyoal: mohon ust bg Contoh supaya saya jelas. Maaf ust lambat sikit nak paham?
 
Bin Sahak: Sebahagian ahli tafsir menyebut ayat ini merujuk kepada pendeta ahli kitab dahulu yang mengetahui kebenaran tetapi mereka menyembunyikan kebenaran tersebut. Ini memang kerja pendeta-pendeta yahudi dahulu. Lalu mereka menempah laknat Allah dan lainnya. Melainkan jika mereka bertaubat, membuat pembaikan dan menjelaskan semula kebenaran yang mereka sembunyikan sebelumnya. Yahudi memang sembunyikan kebenaran. Antara contoh, mereka sembunyikan hukum hudud jika yang melakukan kesalahan itu orang yang kaya dan mulia dalam kalangan mereka. Jika yang melakukan kesalahan itu orang miskin, mereka laksanakan hudud ke atasnya.
 
Ayat ini juga boleh merujuk kepada ahli-ahli maksiat. Justeru وبينوا boleh difahami jika mereka hendak bertaubat maka hendaklah juga mereka meninggalkan maksiat yakni menjelaskan atau membuktikan taubat mereka dengan memperbaikan amalan mereka.
 
 
Cetak
Wallahu a'lam