SDI 0882: Bolehkah Kita Ambil Hak Kita Dari Orang Yang Mencuri Harta Kita?

Fiqh dan Usul Jumlah paparan: 721

Soalan: 

Asslmlkm
Sy tlh mgupah seorg tkg rmh utk renovate rmh. Olh krn tkg tsebut tiada modal utk beli brg(frame tingkp&pintu),sy dhulukan rm1,500 utk dia beli brg.
Tp malangnya dia x dtg2 utk buat kerja&dia hilang tnpa kbr berita bsama duit sy td.
Soalannya, blh kah sy mjual mesin pngerat besi si tukang tsebut, krn dia tertinggal alat tsebut di rmh sy. (mgkin dia tlupa ambil swktu dia rembat rm1,500)Kjadian ini pd thn 2015,dan hingga kini dia blm dtg buat kerja atau pulangkan balik duit sy.
Blhkah sy mjual brg dia, berikutan dia tlh ambil wang sy?
Asslmlkm

Mesin dia tu sy anggarkan bharga dlm or sekitar rm400

Jawapan:

Wa'alaikumussalam warahmatullah.

BOLEH puan ambil mesin tersebut dan jual setelah tidak mampu angkat kes ke pengadilan bagi mengambil hak puan dan tidak boleh ambil lebih. Inilah pandangan sebahagian ulama dalam mazhab alSyafi'ie.

Huraiannya:

Masalah ini dikenali sebagai masalah alZafir الظفر di dalam Fiqh. Para ulama berbeza pandangan dengan panjang.

alImam alQurtubi memilih pandangan yang mengatakan boleh. Dan beliau mendakwa inilah pandangan mazhab alSyafi'ie. Beliau juga mendakwa alDawudiy meriwayatkan pandangan ini dari Imam Malik juga. Inilah juga pandangan Ibn alMunzir dan pandangan pilihan Ibn al'Arabiy RH 'ala alJami'.

Antara dalil dalam perkara ini ialah hadis Hindun binti 'Utbah, isteri Abu Sufyan ketika beliau mengadu kepada Nabi SAW dengan katanya:

إن أبا سفيان رجل شحيح لا يعطيني من النفقة ما يكفيني ويكفي بني إلا ما أخذت من ماله بغير علمه ، فهل علي جناح ؟ فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم : خذي ما يكفيك ويكفي ولدك بالمعروف

Maksudnya: "sesungguhnya Abu Sufyan seorang lelaki yang kikir. Dia tidak beri nafkah yang cukup untuk ku dan anak ku, melainkan apa-apa yang aku ambil dari hartanya tanpa pengetahuannya. Apakah tidak mengapa? Jawab baginda SAW: "Ambillah apa-apa yang cukup untuk kamu dan anak kamu secara makruf."

Dalam hadis ini Nabi SAW mengharuskan Hindun mengambil haknya dari harta Abu Sufyan sekadar haknya. Tidak boleh lebih.

Demikian juga berdasarkan firman Allah SWT:

ۚ فَمَنِ اعْتَدَىٰ عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَىٰ عَلَيْكُمْ ۚ

maksudnya: "Oleh sebab itu barangsiapa bertindak melampau terhadap kamu, maka balaslah dia setimpal dengan tindakannya terhadap kamu." (al-Baqarah: 194)

Cetak
Wallahu a'lam