SDI 0811: Hukum Wanita Masuk Ke Tandas Awam

Fiqh dan Usul Jumlah paparan: 656
 
Soalan: 
Assalamualaikum ustaz, baru-baru ini saya ada baca kitab Yusuf Al Qaradhawi, Halal Haram Dalam Islam.
Di dalamnya saya ada baca Larangan Perempuan Masuk Tempat Mandi Umum.
Diriwayatkan dari Jabir Radhiyallahu ‘anh, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:
Maksudnya: Barangsiapa beriman kepada Allah dan hari akhirat, maka janganlah ia masuk ke tempat mandi tanpa mengenakan sarung penutup aurat. Barangsiapa beriman kepada Allah dan hari akhirat, janganlah ia membawa masuk isterinya ke tempat mandi umum. Dan barangsiapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat, janganlah ia duduk di meja hidangan yang disuguhnya khamr di atasnya. [Hadits hasan, riwayat at-Tirmidzi (2801) dari jalur Laits bin Abi Sulaim, dari Thawus, dari Jabir r.a.]
Hadits tersebut diriwayatkan oleh al-Imam Ahmad, Ibnu Majah, dan al-Hakim, dari Ummul Mukminin Aisyah x dengan lafadz,
أَيُّمَا امْرَأَةٍ وَضَعَتْ ثِيَابَهَا فِي غَيْرِ بَيْتِ زَوْجِهَا فَقَدْ هَتَكَتْ سِتْرَ مَا بَيْنَها وَ بَيْنَ اللهِ
 
“Wanita mana saja yang meletakkan (melepas) pakaiannya di selain rumah suaminya maka sungguh ia telah merobek penutup antara dia dan Allah.”1
Diriwayatkan juga oleh al-Imam Ahmad, ath-Thabarani, al-Hakim, dan al-Baihaqi dari Abu Umamah z dengan lafadz,
Jadi persoalan saya,
1. Adakah haram bagi wanita berenang di kolam renang khas bagi wanita mahupun pergi ke spa wanita?
2. Adakah hadith kedua bermaksud wanita tak boleh menanggalkan pakaian di tempat lain selain daripada rumah suaminya?
Mohon pencerahan. Jazakallah khair.
 
Jawapan:
وعليكم السلام ورحمة الله
 
1. Tidak mengapa jika kolam renang atau spa itu khas kepada para wanita sahaja.
2. Ya, jika ia akan membawa kepada pendedahan aurat. Jika wanita masuk ke tempat mandi umum kerana ada hajat tidak mengapa seperti yang dinyatakan oleh sebahagian ulama antara mereka syeikhul Islam Ibn Taimiyyah RH dengan katanya:
 
قَالَ الْعُلَمَاءُ : يُرَخَّصُ لِلنِّسَاءِ فِي الْحَمَّامِ عِنْدَ الْحَاجَةِ كَمَا يُرَخَّصُ لِلرِّجَالِ مَعَ غَضِّ الْبَصَرِ وَحِفْظِ الْفَرْجِ وَذَلِكَ مِثْلُ أَنْ تَكُونَ مَرِيضَةً أَوْ نُفَسَاءَ أَوْ عَلَيْهَا غُسْلٌ لَا يُمْكِنُهَا إلَّا فِي الْحَمَّامِ
 
Maksudnya: "Kata para ulama: diberi keringanan kepada para wanita di dalam bilik mandi (awam) ketika ada keperluan sepertimana diberi keringanan kepada para lelaki dengan dijaga penglihatan dan kemaluan. Demikian itu seperti disebabkan sakit, atau bernifas atau perlu mandi yang tidak mungkin dapat dilakukan melainkan di bilik mandi (awam). (Majmu' alFatawa 13/380)
 
Cetak
Wallahu a'lam