SDI 0800: Kaedah Tunai Kaffarah Sumpah

Fiqh dan Usul Jumlah paparan: 869
 
Soalan: 
Ustaz tlg terangkan ttg kaffarah sumpah.
 
Jawapan:
Kaffarah sumpah dijelaskan oleh Allah SWT di dslam alQuran surah alMaidah: 89:
 
لَا يُؤَاخِذُكُمُ اللَّهُ بِاللَّغْوِ فِي أَيْمَانِكُمْ وَلَٰكِنْ يُؤَاخِذُكُمْ بِمَا عَقَّدْتُمُ الْأَيْمَانَ ۖ فَكَفَّارَتُهُ إِطْعَامُ عَشَرَةِ مَسَاكِينَ مِنْ أَوْسَطِ مَا تُطْعِمُونَ أَهْلِيكُمْ أَوْ كِسْوَتُهُمْ أَوْ تَحْرِيرُ رَقَبَةٍ ۖ فَمَنْ لَمْ يَجِدْ فَصِيَامُ ثَلَاثَةِ أَيَّامٍ ۚ ذَٰلِكَ كَفَّارَةُ أَيْمَانِكُمْ إِذَا حَلَفْتُمْ ۚ وَاحْفَظُوا أَيْمَانَكُمْ ۚ كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ
 
Maksudnya: "Allah tidak menghukum kamu disebabkan sumpah-sumpahmu yang tidak disengaja (untuk bersumpah), tetapi Dia menghukum kamu disebabkan sumpah-sumpah yang kamu sengaja, maka kafarahnya (denda pelanggaran sumpah) ialah memberi makan sepuluh orang miskin, yaitu dari makanan yang biasa kamu berikan kepada keluargamu, atau memberi mereka pakaian atau memerdekakan seorang hamba sahaya. Barangsiapa tidak mampu melakukannya, maka (kafarahnya) berpuasalah tiga hari. Itulah kafarat sumpah-sumpahmu apabila kamu bersumpah. Dan jagalah sumpahmu. Demikianlah Allah menerangkan hukum-hukum-Nya kepadamu agar kamu bersyukur." (kepada-Nya). (Al-Ma'idah, Ayah 89)
 
Justeru kaffarah sumpah boleh dipilih antara tiga:
 
1. Memberi makan 10 orang miskin dengan makanan yang biasa diberikan kepada ahli keluarga. Setiap orang miskin sebanyak setengah gantang makanan asasi setiap tempat. Kadarnya lebih kurang setengah KG bersama dengan lauk-pauk. Boleh juga dengan cara menghimpunkan 10 orang miskin lalu dijamu makan kepada mereka, sama ada makan tengahari ataupun makan malam.
2. Memberi pakaian kepada 10 orang miskin, pakaian yang boleh dibawa untuk solat. Majoriti ulama berpandangan tidak boleh kedua-kedua kafarrah ini dibayar dengan wang-ringgit. (Lihat alMughniy oleh Ibn Qudamah 11/256) 
3. Memerdekakan seorang hamba yang beriman. Jika tiada, maka puasa tiga hari berturut-turut.
 
Penyoal: 
Sumpah yg bgmn dimaksudkan tu ustaz? Mohon pencerahan
 
Bin Sahak: 
Sumpah ialah: Menegaskan sesuatu dengan menyebut sesuatu yang diagungkan dengan sighah yang khusus, menggunakan huruf sumpah: و، ب، ت. seperti: "wallahi saya akan lakukan perkara itu." Atau dengan maksud lain iaitulah: menegaskan sesuatu perkara yang disumpahkan dengan menyebut kalimah Allah atau dengan salah satu dari nama-namaNya atau sifat-sifatNya dalam bentuk khusus. Dalam perbuatan sumpah ini ada unsur pengagungan kepada sesuatu yang disumpah dengan namanya iaitulah Allah.
 
 
 
Cetak
Wallahu a'lam