Syarat-Syarat Sembelihan

Fiqh dan Usul Jumlah paparan: 12017

Syarat-Syarat Sembelihan:

Halal sembelihan Ahli Kitab ini adalah berdasarkan al-Quran, al-Sunnah dan al-Ijmak. Allah SWT berfirman:

Maksudnya: “Dan makanan orang-orang yang diberikan al-Kitab itu adalah halal untuk kamu semua (umat Islam).” (al-Maidah: 5)

Ibn ‘Abbas RA berkata: :

Kalimah الطعام di dalam yang ada di dalam ayat pada asalnya membawa maksud apa-apa yang dimakan. Justeru sembelihan adalah termasuk di dalam maksud الطعام. [2]  Selain itu para ulama Salaf juga tidak ada yang berbeza pendapat, yang dimaksudkan di dalam ayat ini ialah sembelihan. Kata al-Bukhari: “Ibn ‘Abbas berkata: طعامهم ذبائحهم : (yang dimaksudkan dengan) Makanan mereka adalah sembelihan mereka.” [3]

Syarat kedua ini  berdasarkan keumuman sabda Nabi SAW:

مَا أَنْهَرَ الدَّمَ وَذُكِرَ اسْمُ اللَّهِ عَلَيْهِ فَكُلُوهُ لَيْسَ السِّنَّ وَالظُّفُرَ وَسَأُحَدِّثُكُمْ عَنْ ذَلِكَ أَمَّا السِّنُّ فَعَظْمٌ وَأَمَّا الظُّفُرُ فَمُدَى الْحَبَشَةِ

Maksudnya: “Apa-apa yang menumpahkan darah dengan banyak dan disebut nama Allah ke atasnya, maka makanlah, selagi bukan dengan gigi dan kuku.”

*** Namun jika didapati semua 5 kategori haiwan di atas masih hidup dan bernyawa kukuh (حياة مستقرة), boleh disembelih dan harus memakannya.

Firman Allah SWT:

Maksudnya: “Maka makanlah binatang-binatang (yang halal) yang disebut nama Allah ketika menyembelihnya, jika kamu beriman kepada ayat-ayatNya. mengapa kamu tidak mau memakan (binatang-binatang yang halal) yang disebut nama Allah ketika menyembelihnya, Padahal Sesungguhnya Allah telah menjelaskan kepada kamu apa yang diharamkan-Nya atasmu, kecuali apa yang terpaksa kamu memakannya. dan Sesungguhnya kebanyakan (dari manusia) benar benar hendak menyesatkan (orang lain) dengan hawa nafsu mereka tanpa pengetahuan. Sesungguhnya Tuhanmu, Dia-lah yang lebih mengetahui orang-orang yang melampaui batas. dan tinggalkanlah dosa yang nampak dan yang tersembunyi. Sesungguhnya orang yang mengerjakan dosa, kelak akan diberi pembalasan (pada hari kiamat), disebabkan apa yang mereka telah kerjakan. dan janganlah kamu memakan binatang-binatang yang tidak disebut nama Allah ketika menyembelihnya. Sesungguhnya perbuatan yang semacam itu adalah suatu kefasikan. Sesungguhnya syaitan itu membisikkan kepada kawan-kawannya agar mereka membantah kamu; dan jika kamu menuruti mereka, Sesungguhnya kamu tentulah menjadi orang-orang yang musyrik." (al-An’am: 118-121)

Dalam ayat ini Allah SWT mengarahkan para hambaNya memakan sembelihan yang disebut namaNya. Kefahaman dari ayat ini yang boleh diambil ialah apa-apa sembelihan yang tidak disebut nama Allah SWT maka tidak boleh memakannya.

Tidak memadai dengan memainkan alat rakaman bacaan bismillah, melainkan bagi sesiapa tidak membaca kerana terlupa. Maka sembelihannya halal. [7]

KETIGA:

Terdapat adab sembelihan yang digesa oleh syariat seperti berlembut dan berkasih sayang dengan haiwan sama ada sebelum penyembelihan dilakukan, ketika sembelihan dan selepas sembelihan. Termasuklah jangan mengasah alat sembelih di hadapan haiwan yang hendak disembelih, jangan menyembelih haiwan di hadapan haiwan lain, jangan menyembelih dengan alat yang tumpul, jangan mengazab/menyiksa haiwan, jangan memotong mana-mana bahagian tubuh badan haiwan (sebelum ia disembelih), jangan melapah kulit haiwan (ketika ia hidup), jangan merejamkan haiwan ke dalam air panas (ketika ia hidup) dan jangan mencabut bulunya sehingga telah dipastikan nyawanya telah tiada.

 

KEEMPAT:

Mesti dipastikan haiwan yang hendak disembelih bebas dari sebarang penyakit berjangkit dan dari apa-apa yang boleh mengubah dagingnya sehingga dapat mendatangkan mudharat dengan memakannya. Tuntutan kesihatan ini lebih ditekankan kepada apa-apa yang dijual dipasaran atau yang diimport.

KELIMA:

  1. Penggunaan 2 alat arus aliran elektrik (elektrod)diletakkan ke atas 2 bahagian kepala sebelah tepi[8] atau pada bahagian belakang kepala.
  1. Arus voltage sekitar antara 100 – 400Volt.
  1. Kejutan elektrik dikenakan kepada haiwan diantara 3 – 6 saat.

KEENAM:

Umat Islam yang bermukim di Negara bukan Negara umat Islam hendaklah berusaha berlandaskan peraturan-peraturan negaran untuk mendapatkan keizinan melakukan penyembelihan sendiri berpandukan kaedah sembelihan yang disyariatkan tanpa terlebih dahulu melemahkan haiwan.

KETUJUH:

Harus bagi umat Islam yang menziarahi Negara bukan islam atau yang bermukim di situ memakan sembelihan Ahli Kitab apa-apa yang diharuskan oleh di sisi Syara’, setelah pasti sembelihan itu bebas dari sebarang percampuran perkara yang haram. Melainkan setelah dapat dipastikan sembelihan itu tidak berdasarkan sembelihan yang dibenarkan syara’.

KELAPAN:

Pada asalnya penyembelihan ayam dan selainnya dilaksanakan  dengan tangan penyembelih. (namun) Tidak mengapa menggunakan peralatan-peralatan makenik dalam penyembelihan ayam selama mana syarat-syarat penyembelihan syar’iyyah seperti pada perenggan kedua dipenuhi. Boleh membaca bismillah ke atas setiap kumpulan yang bersambung sembelihannya. Jika terhenti, maka diulangi bacaan bismillah tersebut.

KESEMBILAN:

وَطَعَامُ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَابَ حِلٌّ لَّكُمْ

Maksudnya: “Dan makanan orang-orang yang diberikan al-Kitab adalah halal untuk kamu semua (umat Islam).” (al-Maidah: 5)

-------------------------- 

[1] Syarat pertama ini dikenali juga sebagai Ahliyyah al-Zabih (Keahlian Penyembelih). Ibn Qudamah berkata: “Dari semua ini (menunjukkan) bahawa setiap orang yang boleh menyembelih dari kalangan muslimin dan Ahli Kitab, apabila seseorang mereka menyembelih maka halal memakan sembelihannya, sama ada yang menyembelih itu lelaki ataupun perempuan, seorang baligh atau kanak-kanak (yang mumayyiz), seorang yang merdeka ataupun seorang hamba. Tidak kami ketahui adanya perbezaan pendapat dalam perkara ini.” Ibn Qudamah di dalam al-Mughniy 11/55 

[2] Lihat Tafsir al-Qurtubi 6/76.

[3] Ahkam Ahl al-Zimmah oleh Ibn al-Qayyim 1/502. Athar Ibn ‘Abbas ini diriwayatkan oleh al-Bukhari di dalam kitab Sahihnya (5/2097) secara Ta’liq. Namun al-Baihaqi mengeluarkannya secara bersambung (موصولا) di dalam al-Sunan al-Kubra (9/282) – Kitab al-Dhohaya – Bab Ma Ja’a Fi To’am Ahl al-Kitab, bil: 19626. Al-Albani berkata: Sahih, lihat al-Irwa’ 2528.

[4] Tidak boleh jika ia membelah dan memotong disebabkan berat  alat. Lihat Ahkam al-Tazkiah al-Mu’asarah.

[5] Haiwan yang mati tercekik.

[6] Lihat Bada’I’ al-Sona’I’ oleh al-Kasaniy 5/41, al-Majmu’ oleh al-Nawawi 9/99.

[7]Membaca Bismillah adalah Wajib ketika ingat dan dimaafkan jika terlupa. Maka diharuskan memakan sembelihan yang tidak disebut nama Allah kerana terlupa bukan sengaja.  Inilah pandangan yang rajih di sisi Dr. Musfir bin ‘Ali al-Qahtani. Inilah juga pandangan Jumhur Ulama dari mazhab Hanafi, Maliki dan yang Masyhur di sisi ulama Hambali. Wajib membaca bismillah bagi yang ingat berdaarkan firman Allah SWT:

Maksudnya: “dan janganlah kamu memakan binatang-binatang yang tidak disebut nama Allah ketika menyembelihnya. Sesungguhnya perbuatan yang semacam itu adalah suatu kefasikan.” (al-An’am: 121)

Jika tidak membaca bismillah kerana terlupa, maka tidak mengapa berdasarkan firman Allah SWT:

Maksudnya: “Wahai tuhan kami, jangan Engkau hukum kami jika kami terlupa atau tersilap.” (al-Baqarah: 286) Demikian juga berdasarkan sabda Nabi SAW:

إِنَّ اللَّهَ تَجَاوَزَ عَنْ أُمَّتِي الْخَطَأَ وَالنِّسْيَانَ وَمَا اسْتُكْرِهُوا عَلَيْهِ

Maksudnya: “Sesungguhnya Allah memaafkan ummatku kerana tersilap, terlupa dan apa-apa yang dipaksa melakukannya.” (HR Ibn Majah di dalam Sunannya 1/659. Kitab al-Tolaq – Bab Tolaq al-Mukrah wa al-Nasiy, bil: 2035. Al-Albani berkata: “(Hadis ini) Sahih.” Di dalam al-Irwa’ 2566.

[8] Antara telinga dan mata

Cetak
Wallahu a'lam