Hukum Mengambil Bayaran Dengan Jampian Dan Menjadikannya Sebagai Sumber Pendapatan.

Fiqh dan Usul Jumlah paparan: 683

Maksudnya: “Al-Quran adalah penyembuh yang sempurna dari semua penyakit qalbiyyah dan Badaniyyah, dan penyakit dunia dan akhirat. Dan tidaklah setiap orang berkeahlian dan diberi taufiq untuk dapatkan penyembuhan (daripadanya). (sebaliknya) apabila baik sipesakit yang berubat dengannya (al-Quran), benar imannya, penerimaan yang sempurna dan keyakinan yang jazam, memenuhi syarat-syaratnya, pasti penyakit tidak dapat menentang (kesembuhannya). Bagaimana penyakit dapat menentang ubat-ubat yang berupa kalam Tuhan yang memiliki setiap lapis bumi dan langit, yang mana jika (al-Quran itu) diturunkan ke atas bukit-bukau pasti akan hancur lebur atau diturunkan ke atas bumi pasti akan membinasakannya.”[1]

Kalaulah berhenti dari melakukan kerja-kerja lain bagi memberi tumpuan merawat pesakit dengan jampian dan menjadikannya sebagai sumber pendapatan suatu yang baik, sudah pasti mereka akan mendahului kita melakukannya.

Kerana itu kita dapati para khulafa, para imam mazhab yang empat tidak menyibukkan diri sepertimana orang-orang hari ini menyibukkan diri mereka sehingga menjadi masyhur dengan menjampi. Mereka menjadi masyhur kerana perbuatan mereka mewujudkan tempat khas untuk menjampi dan menerima kunjungan para pesakit yang hendakkan rawatan, mereka adakan pula waktu-waktu temu janji tertentu, sepertimana yang dilakukan oleh para doktor dan ahli perniagaan. Sekiranya para ulama dahulu seperti Syeikh al-Islam Ibn Taimiyyah membuka kedai untuk  membaca jampian kepada pesakit sudah tentu mereka tidak akan mampu untuk menulis kitab-kitab yang banyak. Terutamanya pada ketika tersebarnya kejahilan, khurafat, pergantungan kepada para syeikh dan seumpamanya yang telah berlaku pada zaman mereka. Tidaklah para ulama Ahl al-Sunnah wa al-Jama’ah meninggalkan perkara ini (membuka kedai untuk menjampi) melainkan disebabkan kefaqihan dan kefahaman yang ada pada mereka.

Perhatikan perkataan Syeikh al-Islam Ibn Taimiyyah ini:

ولما كانت الخوارق كثيرا ما تنقص بها درجة الرجل كان كثير من الصالحين يتوب من مثل ذلك ويستغفر الله تعالى كما يتوب من الذنوب : كالزنا والسرقة وتعرض على بعضهم فيسأل الله زوالها وكلهم يأمر المريد السالك أن لا يقف عندها ولا يجعلها همته ولا يتبجح بها ; مع ظنهم أنها كرامات فكيف إذا كانت بالحقيقة من الشياطين تغويهم بها فإني أعرف من تخاطبه النباتات بما فيها من المنافع وإنما يخاطبه الشيطان الذي دخل فيها وأعرف من يخاطبهم الحجر والشجر وتقول : هنيئا لك يا ولي الله فيقرأ آية الكرسي فيذهب ذلك.
وأعرف من يقصد صيد الطير فتخاطبه العصافير وغيرها وتقول : خذني حتى يأكلني الفقراء ويكون الشيطان قد دخل فيها كما يدخل في الإنس ويخاطبه بذلك ومنهم من يكون في البيت وهو مغلق فيرى نفسه خارجه وهو لم يفتح وبالعكس وكذلك في أبواب المدينة وتكون الجن قد أدخلته وأخرجته بسرعة أو تمر به أنوار أو تحضر عنده من يطلبه ويكون ذلك من الشياطين يتصورون بصورة صاحبه فإذا قرأ آية الكرسي مرة بعد مرة ذهب ذلك كله .وأعرف من يخاطبه مخاطب ويقول له أنا من أمر الله ويعده بأنه المهدي الذي بشر به النبي صلى الله عليه وسلم ويظهر له الخوارق [ ص: 301 ] مثل أن يخطر بقلبه تصرف في الطير والجراد في الهواء ; فإذا خطر بقلبه ذهاب الطير أو الجراد يمينا أو شمالا ذهب حيث أراد وإذا خطر بقلبه قيام بعض المواشي أو نومه أو ذهابه حصل له ما أراد من غير حركة منه في الظاهر وتحمله إلى مكة وتأتي به وتأتيه بأشخاص في صورة جميلة وتقول له هذه الملائكة الكروبيون أرادوا زيارتك فيقول في نفسه : كيف تصوروا بصورة المردان فيرفع رأسه فيجدهم بلحى ويقول له علامة إنك أنت المهدي إنك تنبت في جسدك شامة فتنبت ويراها وغير ذلك وكله من مكر الشيطان

Maksudnya: “Dan ketikamana perkara-perkara luar dari kebiasaan kebanyakannya, apa-apa yang boleh mengurangkan kedudukan seseorang. Kerana itu ramai dari kalangan orang-orang soleh bertaubat dari perkara-perkara seperti ini (perkara-perkara luar dari kebiasaan) dan beristighfar kepada Allah Taala sepertimana seseorang bertaubat dari dosa seumpama zina dan mencuri. Mereka meminta agar Allah menghilangkan perkara-perkara tersebut dari mereka. Mereka juga meminta para murid agar tidak memberi perhatian kepada perkara-perkara luar dari kebiasaan itu dan jangan bermegah dengannya. Dalam keadaan perkara-perkara luar biasa itu pada sangkaan mereka adalah berupa karamah. Maka bagaimana jika perkara-perkara luar biasa itu pada hakikatnya ialah tipu-daya syaitan. Daku mengetahui adanya individu yang mana tumbuh-tumbuhan berbicara dengannya dalam perkara-perkara yang bermanfaat, sebaliknya yang berbicara dengannya itu adalah syaitan yang telah masuk ke dalam tumbuh-tumbuhan tersebut. Aku juga mengenali invividu yang batu dan pokok berbicara dengannya dan berkata: “keberuntungan untukmu wahai wali Allah.” Lalu orang itu membaca ayat al-Kursi, lalu suara itu lari daripadanya. aku juga mengetahui individu yang hendak memburu burung, lalu buru-burung kecil dan lainnya berbicara dengannya dan berkata: “Ambillah (tangkaplah) kami, agar orang-orang miskin dapan memakan daging kami.” Sedangkan syaitan telah memasuki ke dalam burung tersebut sepertimana mereka memasuki tubuh-badan manusia dan berbicara melalui lidah mereka. Demikian juga dari kalangan mereka ada pula ketika berada di dalam rumah dalam keadaan pintu tertutup, dia melihat dirinya diluar rumahnya sedangkan dia belum lagi membuka puntu rumah, berlaku juga hal yang sebaliknya. Demikian juga di pintu-pintu bandar, terdapat jin yang masuk dan keluar dengan cepat, atau mereka mendatangkan kepadanya orang yang dia minta, semua itu adalah syaitan yang menyerupai rupa sahabatnya. Apabila dia membaca ayat al-Kursiy beberapa kali, semua itu pergi daripadanya. aku juga mengetahui orang yang berbicara dengannya seseorang yang berkata: “Aku datang dari perintah Allah.” Lalu dia bersumpah kepada orang itu bahawa dia ialah imam mahdi yang dikhabarkan oleh Nabi SAW, lalu dia menzahirkan beberapa perkara luar biasa seperti membawa hatinya membayangkan sekumpulam burung dan belalang berterbangan di udara. Apabila orang itu terlintas di hatinya agar burung dan belalang itu bergerak ke arah kanan atau kiri, semuanya ikut berdasarkan apa yang terlintas di dalam hatinya. Apabila terlintas di dalam hatinya sebahagian binatang ternak berjaga, tidur atau pergi, maka semua berlaku apa yang dikehendakinya tanpa perlu sebarang gerakan tindakan zahir darinya. Mereka (para jin dan syaitan) membawanya ke Mekah, dan mereka juga mendatangkan kepadanya beberapa individu dengan rupa yang cantik dan berkata kepadanya: “Ini adalah para al-Malaikat al-Karubiyyun[3] hendak menziarahinya. Lalu orang itu berkata di dalam hatinya: “Bagaimana mereka boleh menyerupai rupa paras Amrad (lelaki-lelaki yang cantik dan tidak memiliki janggut), lalu dia mengangkat kepalanya dan mendapati mereka semua mempunyai janggut pula. Dan dikatakan kepadanya, engkau memiliki tanda yang engkau adalah imam mahdi, iaitulah dengan tumbuhnya tahi lalat di jasad engkau, dan tahi  lalat itu tumbuh di badannya dan dia dapat melihatnya dan perkara-perkara lain lagi yang berlaku yang semuanya adalah dari tipu-daya dan perancangan syaitan.”[4]

رأى عمر مع أبي بن كعب جماعة فعلاه بالدرة فقال : إني أعلم ما تصنع يرحمك الله فقال : أما علمت أنها فتنة للمتبوع مذلة للتابع

Maksudnya: “Umar pernah melihat sekumpulan orang bersama Ubai bin Ka’ab, lalu Umar memukul Ubai dengan cemeti. Lalu kata Ubai: “Sesungguhnya aku tahu apa yang anda lakukan ini, semoga Allah merahmatimu.” Lalu ‘Umar menjawab: “Apakah kamu tidak tahu bahawa perkara ini merupakan fitnah kepada yang diikuti dan kehinaan kepada pengikut?”[5]

Jika demikian yang dilakukan oleh ‘Umar bin al-Khattab RA kerana bimbangkan Ubai RA disebabkan ramai pengikut yang asyik mengikutinya. Lalu ‘Umar mengubah keadaan tersebut sebagai menutup kemas pintu keburukan.

 

[1] Al-Tibb al-Nabawi oleh Ibn al-Qayyim 352

[2] Mafhum hadis riwayat Imam Ahmad 1/381 dan Ibn Majah di dalam Kitab al-Tibb, Bab Ta’liq al-Tama’im 4/128. Bilangan: 3530. Hadis dinilai sahih oleh al-Albani di dalam al-Silsilah al-Sahihah 1/584 dan Sahih Ibn Majah 2/269.

[3] Al-Karubiyyun ialah nama malaikat yang terdapat berbagai tafsiran para ulama. Namun ia bukan bersumberkan hadis yang sahih. Sebaliknya disebut oleh beberapa ulama tafsir di dalam kitab mereka antaranya al-Imam Ibn Kathir ketika menafsirkan ayat 7 dari surah Ghafir:

Maksudnya: “malaikat Yang memikul Arasy dan malaikat Yang berada di sekelilingnya, bertasbih memuji Tuhannya; dan beriman kepadanya; serta mereka memohon ampun bagi orang-orang Yang beriman (dengan berdoa merayu): "Wahai Tuhan kami! rahmatMu dan IlmuMu meliputi segala-galanya; maka berilah ampun kepada orang-orang Yang bertaubat serta menurut jalanMu, dan peliharalah mereka dari azab neraka.”

Beliau berkata:

يخبر تعالى عن الملائكة المقربين من حملة العرش الأربعة ، ومن حوله من الكروبيين ، بأنهم يسبحون بحمد ربهم

Maksudnya: “Allah Taala menkhabarkan tentang para malaikat al-Muqarrabin dari kalangan malaikat pemikul ‘Arasy yang empat, dan malaikat sekitar ‘arasy dari kalangan al-Karubiyyin, bahawa mereka semua bertasbih dan memuji tuhan mereka…” (lihat Tafsir al-Quran al-‘Azim)

[4] Majmu’ al-Fatawa oleh Syeikh al-Islam Ibn Taimiyyah 11/30

[5] Tazkirah al-Huffadz oleh al-Zahabi 1/7.

[6] Lihat al-I’tisam, cetakan Dar Ibn ‘Affan, tahun 1992M/1412H. jilid:1, halaman: 501

Cetak
Wallahu a'lam