Wajib Khusu' Pada Mana-Mana Bahagian Bagi Setiap Solat Fardhu

Fiqh Ibadat Jumlah paparan: 440

Ulama berbeza padangan apa hukum khusu’ di dalam solat. Majoriti ulama berpandangan hukum khusu’ di dalam solat adalah sunat. Manakala sebahagian ulama dari kumpulan minoriti termasuk Syeikh al-Islam Ibn Taimiyyah RH berpandangan khusu’ di dalam hukumnya wajib. Siapa yang tidak khusu’ solatnya, dia berdosa, sekalipun solat tersebut sah. Inilah pandangan Syeikh al-Islam Ibn Taimiyyah dan beberapa ulama bersama dengan beliau. Namun majoriti ulama berpandangan khusu’ di dalam solat hukumnya sunat.

Sekalipun demikian, majoriti ulama bukan memaksudkan kita boleh cuai dan abai dengan solat yang kta lakukan. Kenapa saya kata begitu? Buktinya para ulama terutamanya dalam mazhab Syafie mengatakan, sesiapa yang menunaikan solat, contoh solat Maghrib yang kita tunaikan tadi, dari mula kita angkat takbiratul ihram sampailah kita memberi salam, tidak ada dalam mana-mana bahagian di dalam solat itu kita merasai kita sedang bermunajat dengan ALlah, maka solat tersebut tidak sah. Ia sekurang-kurangnya dalam mana-mana bahagian solat Maghrib yang kita tunaikan tadi, kita mesti sedar yang kita sedang bermunajat dengan ALlah SWT, mengharapkan belas kasihan daripada ALlah SWT yang merupakan tempat kita mengadu.

Ulama tidak mewajibkan khusu’ sepanjang solat, tetapi sekurang-kurangnya pada mana-mana bahagian solat, mesti ada perasaan itu. Kalau tak ada langsung perasaan khusu’ pada mana-mana bahagian dalam sesuatu solat, sebaliknya fikirannya melayang kepada perkara lain, sehingga dia tidak tahu berapa rakaat yang ditunaikannya, atau dia tahu rakaat tetapi dia laksanakan solat hanya sekadar memenuhi rutin, itu tak dinamakan sebagai ibadah.

Oleh itu jika dia langsung tidak ingatkan ALlah dalam tiga rakaat Maghrib yang ditunaikan tadi, para ulama mazhab Syafie mengatakan solat yang ditunaikan seperti itu tidak sah. Perkara ini ada di sebut antaranya dalam kitab al-Fiqh al-Manhaji ‘ala Mazhab al-Imam al-Syafie.

Cetak
Wallahu a'lam