SDI 1511: Hukum Nenek Isteri

Fiqh Usrah Jumlah paparan: 340

Soalan:

Salam.. Ustaz, suami cucu perempuan dengan tuk perempuan dikira mahram tak?

Jawapan:

Wsalam.

Seorang lelaki dengan nenek isterinya sama ada sebelah ibu atau bapanya adalah mahram, berdasarkan ayat alQuran: وَأُمَّهَاتُ نِسَائِكُمْ. “Dan para ibu isteri-isteri kamu.” (al-Nisa’: 23)

Kalimah ummahat yang diterjemahkan sebagai “para ibu” adalah merujuk ibu dan ke atas sama ada sebelah bapa atau sebelah ibu. Dalam al-Mausu‘ah al-Fiqhiyyah al-Kuwaitiyyah 37/368 dinyatakan:

اتَّفَقَ الْفُقَهَاءُ عَلَى أَنَّهُ يَحْرُمُ بِالْمُصَاهَرَةِ عَلَى التَّأْبِيدِ .. أَصْل الزَّوْجَةِ، وَهِيَ أُمُّهَا، وَأُمُّ أُمِّهَا، وَأُمُّ أَبِيهَا وَإِنْ عَلَتْ؛ لِقَوْلِهِ تَعَالَى: { وَأُمَّهَاتُ نِسَائِكُمْ } ، عَطْفًا عَلَى قَوْلِهِ تَعَالَى : { حُرِّمَتْ عَلَيْكُمْ أُمَّهَاتُكُمْ

Maksudnya: “Para fuqaha bersepakat diharamkan melalui musaharah buat selama-lamanya… asal isteri (ibu-bapa dan ke atas), iaitulah ibu isteri, ibu kepada ibu isteri (nenek), ibu kepada bapa isteri dan ke atas berdasarkan firman Allah Taala: “Dan para ibu isteri-isteri kamu,” sebagai ‘ataf kepada firman Allah: “Dan diharamkan ke atas kamu semua kaum lelaki, ibu-ibu kamu…”

Cetak
Wallahu a'lam