SDI 1547: Maksud Umum al-Balwa (عُمُومُ الْبَلْوَى)

Soalan:

Kedua, adakah maksud umum al balwa tu macam benda yg sukar dielakkan seperti lepas kita amik wudhu ada lebihan air paip di dalam mulut kita dan kita tertelan atas sebab sukar nak dielakkan, adakah benar?

Jawapan:

Umum al-Balwa (عُمُومُ الْبَلْوَى) dari sudut bahasa bermaksud: الشُّمُول وَالتَّنَاوُل iaitulah menyeluruh dan menerima. Apabila dikatakan: عَمَّ الْمَطَرُ الْبِلاَدَ maksudnya: “Hujan itu membasahi seluruh negeri.” Di mana عَمَّ adalah شَمَلَها iaitulah keseluruh negeri. Manakala kalimah al-Balwa pula adalah kata nama yang merujuk kepada ujian dan dugaan (الاِخْتِبَارِ وَالاِمْتِحَانِ).

            Pada istilah, ia bermaksud: Hal atau keadaan yang meliputi kebanyakan orang dan sukar untuk mengelaknya. Sebahagian fuqaha lain menyebutnya sebagai al-Dharurah al-‘Ammah (الضَّرُورَةُ الْعَامَّةُ) atau al-Dharurahal-Massah (الضَّرُورَةُ الْمَاسَّةُ) atau Hajah al-Nas (حَاجَةُ النَّاسِ). Ulama Usul memberikan takrifan kepada Umum al-Balwa sebagai: “Apa-apa yang amat diperlukan dalam kebanyakan keadaan.” (Lihat al-Mausu‘ah al-Fiqhiyyah al-Kuwaitiyyah 7/31)


Cetak