Soalan:
Assalammulaikum ustaz, mohon pencerahan tentang kenyataan diatas. Terima kasih.
Jawapan:
1) Hadis ttg kelebihan mendapat anak pertama perempuan adlh LEMAH atau DHOIEF. alAlbani menilai sbg PALSU/MAUDHU.
alHafidz alSakhawi di dlm alMaqasid alHasanah berkata: "hadis من يمن المرأة تبكيرها الأنثى (maksudnya: "termasuk dlm keberkatan seorg isteri, apabila dia mengawalkan (awal melahirkan) anak perempuan." AlDailami drpd Wathilah bin alAsyqa' secara Marfu' dgn lafaz: (maksudnya:) "termasuk keberkatan (seorg isteri), dia mgawalkn anak perempuan. Tidakkah kamu mndengar firman Allah Taala: "Dia mganugerahkan kpd ssiapa yg dikehendakuNya anak perempuan..." Allah mmulakn dgn menyebut anak perempuan." Dn dia meriwayatkan juga satu hadis dr 'Aisyah RA scr marfu' dgn lafaz: "termasuk keberkatan seorg isteri ke atas suaminya memudahkan maharnya dn mgawalkan kelahiran anak perempuan." (kata alSakhawi:) Kedua2 hadis ini adlh DHOIEF/LEMAH."
alAlbani pula d dlm alSilsilah alDhaiefah wa alMaudhu'ah menilai hadis ttg hal ini dr riwayat lain dgn maksud yg hampir sama sbg MAUDHU/PALSU.
2) Manakala bg ssorg yg dikurniakan anak perempuan, stlh itu dia mmbesar dan mmberi didikan kpd anak perempuannya itu dgn baik SEMEMANGNYA terdapat HADIS SAHIH ttg kelebihannya. Antaranya baginda bersabda: "ssiapa mmlihara dua org anak perempuan sehingga baligh, dia dtg pd hari kiamat, daku dan dia, baginda menggenggam jari2 baginda." (HR Muslim)
Dlm hadis lain baginda bersabda: "ssiapa yg mmiliki 3 anak perempuan, atau 3 adik beradik perempuan atau 2 org anak perempuan atau 2 org adik beradik perempuan, dia mmperelokkan hubungan dgn mereka dan bertaqwa kpd Allah dlm mmenuhi keperluan mereka, maka utknya syurga." (HR alTirmizi, Abu Daud dn Ibn Majah. Dinilai Sahih oleh alAlbani d dlm Sahih alTarghib wa alTarhib)