Kelebihan mereka yang kematian anak dan bersabar

Hadis dan Ulumnya Jumlah paparan: 985

إِنَّهُ قَدْ مَاتَ لِيَ ابْنَانِ ، فَمَا أَنْتَ مُحَدِّثِي عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِحَدِيثٍ تُطَيِّبُ بِهِ أَنْفُسَنَا عَنْ مَوْتَانَا ؟ قَالَ : قَالَ : نَعَمْ ، صِغَارُهُمْ دَعَامِيصُ الْجَنَّةِ يَتَلَقَّى أَحَدُهُمْ أَبَاهُ - أَوْ قَالَ أَبَوَيْهِ - ، فَيَأْخُذُ بِثَوْبِهِ - أَوْ قَالَ بِيَدِهِ - ، كَمَا آخُذُ أَنَا بِصَنِفَةِ ثَوْبِكَ هَذَا ، فَلَا يَتَنَاهَى - أَوْ قَالَ فَلَا يَنْتَهِي - حَتَّى يُدْخِلَهُ اللَّهُ وَأَبَاهُ الْجَنَّةَ

Maksudnya: “Sesungguhnya dua orang anakku telah meninggal dunia, bolehkah tuan sampaikan satu hadis kepadaku dari Rasulullah SAW yang dapat menyejukkan jiwa kami dengan kematian ahli keluarga kami ini? Jawab Abu Hurairah: “Ya, (baginda pernah bersabda:) “anak-anak kamu semua adalah da’amish syurga, setiap seorang daripada mereka (anak-anak tersebut) akan bertemu dengan bapanya – atau kedua-dua orang tuanya – lalu dia memegang (dan menarik) pakaian orang tuanya – atau dua tangan orang tuanya – sepertimana aku memegang hujung baju kamu ini (dan menariknya), dia tidak akan berhenti (menariknya) sehinggalah Allah memasukkan bapanya (dan ibunya) ke dalam syurga (bersama-sama dengannya).”

(HR Muslim)

Di dalam hadis ini Nabi SAW memperumpamakan anak-anak yang meninggal dunia ketika kecil sebagai da’amish di dalam syurga. Da’amish دعاميص adalah kalimah plural untuk al-Du’mush الدعموص yang merujuk kepada serangga kecil yang berada di dalam air yang tidak pernah keluar dari dalamnya. Penggunaan kalimah ini bagi menggambarkan keadaan mereka yang tidak pernah keluar dari syurga. Al-Imam al-Nawawi ketika menghuraikan hadis ini berkata:

“makna hadis ini ialah mereka (anak-anak yang meninggal dunia ketika kecil) pergi ke sana ke mari di dalam syurga, mereka singgah di merata tempat di dalam syurga tanpa halangan sepertimana budak-budak di dunia yang tidak dihalang dari masuk ke tempat-tempat larangan.”

(al-Dibaj ‘ala Sahih Muslim bin Hajjaj oleh al-Suyuthi)

Cetak
Wallahu a'lam