SDI 1242: Solat Taubat

Hadis dan Ulumnya Jumlah paparan: 907

Soalan: 

Assalamu’alaikum ustaz. Boleh ustaz ceritakan tentang solat taubat?

Jawapan:

Wa’alaikumussalam warahmatullah wabarakatuh.

Solat Taubah suatu yang thabit dari sunnah Nabi SAW. Hal telah disepakati oleh ulama keempat-empat mazhab. Kata Syeikh al-Islam Ibn Taimiyyah RH:

وكذلك صلاة التوبة فإذا أذنب فالتوبة واجبة على الفور، وهو مندوب إلى أن يصلي ركعتين ثم يتوب كما في حديث أبي بكر الصديق

Maksudnya: “Dan demikian juga solat Taubat apabila seseorang melakukan dosa. Taubat itu wajib disegerakan manakala solat taubat itu pula adalah sunat dua rakaat kemudian dia bertaubat sepertimana di dalam hadis Abu Bakar a;-Siddiq.” (Majmu; al-Fatawa 14/100, tahkik Mustafa ‘Abd al-Qadir ‘Atha, Cetakan Dar al-Kutub al’Ilmiyyah, Beirut Lebanon)

Dalil pensyariatan solat sunat Taubah antaranya berdasarkan hadis yang diriwayatkan oleh Abu Daud di dalam kitab Sunannya daripada ;Ali bin Abi Talib RA yang berkata:

كنتُ إذا سمعتُ من النبيِّ صلَّى اللهُ عليه وسلَّم حديثًا يَنفعُني اللهُ منه بما شاءَ أن يَنفعَني، فإذا حدَّثني غيرُه استحلفتُه، فإذا حلَف لي صدَّقتُه، وحدَّثني أبو بكر، وصدَق أبو بكرٍ، عن النبيِّ صلَّى اللهُ عليه وسلَّم أنَّه قال: ما مِن مُسلمٍ يُذنِبُ ذنبًا ثم يتوضَّأُ ويُحسِنُ الوضوءَ، ويُصلِّي ركعتينِ ويَستغفرُ اللهَ، إلَّا غفَرَ اللهُ له)

Maksudnya: “Aku dahulu apabila mendengar satu hadis dari Nabi SAW, Allah akan memberi manfaat kepadaku dengannya apa-apa manfaat yang Dia kehendaki untuk ku. Apabila seseorang menyampaikan sesuatu hadis kepadaku, aku akan minta dia bersumpa yang dia telah mendengarnya dari baginda. Apabila dia bersumpah, aku mempercayainya. Maka Abu Bakar telah menceritakan kepadaku, dan telah benarlah Abu Bakar apa yang diceritakan dari Nabi SAW yang bersabda: “Tiada seseorang hamba yang melakukan dosa, kemudian dia berwudhu dan memperelokkan wudhunya, dan menunaikan solat dua rakaat, beristighfar (selepasnya), melainkan Allah akan memberi keampunan untuknya.” (Riwayat Abu Daud bilangan 1521, al-Tirmiz 406, Ibn Majah 1395 dan Ahmad. Dinilai Sahih oleh al-Tirmizi. Kata Ibn al-‘Arabi di dalam ‘Aridhah al-Ahwazi 6/115: “Hasan Sahih”. Kata Ibn Taimiyyah di dalam al-Istiqamah 2/184: “Terpelihara di dalam al-Sunan.” Dinilai Hasan oleh Ibn Kathir di dalam tafsirnya. Demikian juga Ibn Hajar di dalam Fath al-Bari 11/101. Ahmad Syakir pula menilainya sebagai Sahih di dalam tahkiknya terhadap kitab al-Musnad 1/21. Dinilai sebagai Sahih juga oleh al-Albani di dalam Sahih Sunan Abi Daud bilangan 1521)

Kata al-Tibi: “Wajib difahami firman Allah (yang bermaksud): “Lalu mereka mengingati Allah” dengan mendirikan solat (solat Taubat) sepertimana firman Allah (dalam surah al-Jumuah): “Bersegeralah kepada mengingati Allah (mendengar khutbah dan mendirikan solat)” agar ia sama dengan lafaz hadis iaiatulah: “…kemudian dia menunaikan solat, kemudian dia beristighfar kepada Allah.” (Syarh al-Tibi ‘Ala Misykah al-Masabih bernama al-Kasyif ‘an Haqa-iq al-Sunan oleh al-Imam Syaraf al-Din al-Husain bin Muhammad bin Abdillah al-Tibi (w743H), jilid 3184. Cetakan Dar al-Kutub al’Ilmiyyah, Beirut Lebanon)

Abu Daud juga meriwayatkan dari Abu Bakar al-Siddiq RA yang berkata: “Aku telah mendengar Rasulullah SAW bersabda:

مَا مِنْ عَبْدٍ يُذْنِبُ ذَنْبًا فَيُحْسِنُ الطُّهُورَ ، ثُمَّ يَقُومُ فَيُصَلِّي رَكْعَتَيْنِ ، ثُمَّ يَسْتَغْفِرُ اللَّهَ إِلَّا غَفَرَ اللَّهُ لَهُ ، ثُمَّ قَرَأَ هَذِهِ الْآيَةَ : "وَالَّذِينَ إِذَا فَعَلُوا فَاحِشَةً أَوْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ ذَكَرُوا اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ وَمَنْ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا اللَّهُ وَلَمْ يُصِرُّوا عَلَى مَا فَعَلُوا وَهُمْ يَعْلَمُونَ

Maksudnya: “Tiada seseorang hambah yang melakukan dosa, lalu dia perelokkan wudhunya, kemudian bangun mendirikan solat dua rakaat, kemudian (setelah memberi salam) beristighfar kepada Allah (dengan istighfar banyak), melainkan Allah akan memberi keampunan kepadanya.” Kemudian (kata Abu Bakar) baginda membaca ayat: “Dan orang-orang yang apabila mereka melakukan perkara yang keji atau menzalimi diri mereka sendiri (apabila melakukan dosa), lalu mereka mengingati Allah, lalu segera beristighfar terhadap dosa-dosa mereka dan tiada yang dapat mengampunkan dosa-dosa melainkan Allah. Mereka juga tidak berterusan dengan dosa yang mereka lakukan itu sedang mereka mengetahuinya.” (Dinilai Sahih oleh al-ALbani di dalam Sahih Abi Daud)

Cetak
Wallahu a'lam