Berusahalah Untuk Khusuk Di Dalam Solat

Hadis dan Ulumnya Jumlah paparan: 630

عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الأَشْعَرِيِّ، قَالَ: صَلَّى رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلمَ بِأَصْحَابِهِ، ثُمَّ جَلَسَ فِي طَائِفَةٍ مِنْهُمْ، فَدَخَلَ رَجُلٌ، فَقَامَ يُصَلِّي، فَجَعَلَ يَرْكَعُ وَيَنْقُرُ فِي سُجُودِهِ، فَقَالَ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم:

Mafhumnya: "Daripada Abu ‘Abdullah al-Asy’ari RA katanya: Satu hari Rasulullah SAW menunaikan solat dengan para sahabat baginda, setelah itu baginda duduk bersama dengan sekumpulan mereka. Tiba-tiba masuk seorang lelaki. Lelaki itu bangun dan menunaikan solat. Dia rukuk dan sujud dengan cepat (seperti patukan burung). Sabda Nabi SAW:

 "أَتَرَوْنَ هَذَا، مَنْ مَاتَ عَلَى هَذَا، مَاتَ عَلَى غَيْرِ مِلَّةِ مُحَمَّدٍ، يَنْقُرُ صَلاتَهُ كَمَا يَنْقُرُ الْغُرَابُ الدَّمَ، إِنَّمَا مَثَلُ الَّذِي يَرْكَعُ وَيَنْقُرُ فِي سُجُودِهِ، كَالْجَائِعِ لا يَأْكُلُ إِلا التَّمْرَةَ وَالتَّمْرَتَيْنِ، فَمَاذَا تُغْنِيَانِ عَنْهُ، فَأَسْبِغُوا الْوُضُوءَ، وَيْلٌ لِلأَعْقَابِ مِنَ النَّارِ، أَتِمُّوا الرُّكُوعَ وَالسُّجُودَ"

Mafhumnya: “Apakah kamu melihat orang itu? Sesiapa yang mati dalam melakukan sepertinya. Dia mati bukan di atas agama Muhammad. Dia mematuk di dalam solatnya (pergerakan yang terlampau cepat) seperti burung gagak mematuk darah. Hanyasanya perumpamaan bagi orang yang rukuk dan tergesa-gesa di dalam sujudnya seperti orang yang lapar, dan tidak makan melainkan sebiji atau dua biji tamar, apakah dua tamar itu memadai untuknya? Oleh kerana itu sempurnakanlah wudhu, dan kecelakaan bagi orang yang tidak menyempurnakan basuhan kaki di dalam wudhu, setelah itu sempurnakanlah rukuk dan sujud (lakukan dengan tenang dan tomakninah)

 قَالَ أَبُو صَالِحٍ : فَقُلْتُ لأَبِي عَبْدِ اللَّهِ الأَشْعَرِيِّ: مَنْ حَدَّثَكَ بِهَذَا الْحَدِيثِ؟ فَقَالَ: أُمَرَاءُ الأَجْنَادِ: عَمْرُو بْنُ الْعَاصِ، وَخَالِدُ بْنُ الْوَلِيدِ، وَيَزِيدُ بْنُ أَبِي سُفْيَانَ، وَشُرَحْبِيلُ بْنُ حَسَنَةَ، كُلُّ هَؤُلاءِ سَمِعُوهُ مِنَ النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم.

Abu Soleh berkata: "Aku bertanya kepada Abu ‘Abdullah al-Asy’ari: Siapakah yang menceritakan hadis ini kepadamu? Beliau menjawab: Para pemimpin orang-orang yang baik ‘Amr bin al-‘Ash, Khalid bin al-Walid, Yazib bin Abi Sufiyan dan Syurahbil bin Hasanah, kesemua mereka mendengarnya dari Nabi SAW." (Ibn Khuzaiman 1/332, bil: 665. al-Baihaqi 2/89, bil: 2406. Ibn ‘Asakir 65/239. al-Bukhari di dalam al-Tarikh al-Kabir 4/247. Ibn Abi ‘Asim di dalam al-Aahad wa al-Mathaniy 1/372, bil: 494. Dinilai Sahih oleh al-Albani di dalam Sahih Ibn Khuzaimah, bil:665)

Cetak
Wallahu a'lam