SDI 1413: Bagaimana Para Sahabat Nabi SAW Kenal Pasti Waktu Di Malam Hari?

Sirah dan Kisah Umat Terdahulu Jumlah paparan: 435

Soalan:

Soalan dari Abang ‘Omar, siang bolehlah Nabi dan para sahabat mengetahui waktu Zohor dan Asar dengan melihat matahari. Kalau malam hari pula bagaimana Nabi dan para sahabat mengetahui hampir waktu Subuh? andaikan tuan-tuan berada di zaman Nabi SAW, bagaimana kita nak tahu kalau terjaga pada malam hari, waktu itu hampir waktu Subuh atau tidak?

Bagaimana seorang muazzin pada zaman itu mengetahui apakah Subuh telah hampir atau tidak?

 

Jawapan:

Para sahabat dahulu mengetahui perubahan waktu pada siang hari dengan melihat pergerakan matahari. Manakala pada waktu malam mereka melihat kepada pergerakan atau perubahan kedudukan ekor bintang Kutub atau disebut dalam bahasa Arab sebagai النَجْمُ القُطُبِي.

Bintang Kutub ini tak dapat dilihat di langit kita Malaysia, tetapi dapat dilihat dengan jelas di langit Arab Hijaz. Bintang Kutub yang dimaksudkan adalah bintang yang berada dalam planet atau gagasan bintang al-Dubb al-Asghar (الدب الأصغر) yang merupakan himpunan bintang yang terdekat dengan kutub utara.  

Di bawah ini lakaran himpunan tujuh bintang yang membentuk al-Dubb al-Asghar (الدب الأصغر), dan bintang kutub adalah bintang yang berada di hujung seperti ekor  yang disebut juga sebagai POLARIS.

 

Selain al-Dubb al-Asghar (الدب الأصغر), ada juga al-Dubb al-Akbar (الدب الأكبر) yang hampir sama bentuknya dan saling berhampiran dengan al-Dubb al-Asghar.

Kedua-dua planet ini dinamakan sebagai al-Farqadan (الفرقدان) yang berupa dua tanda yang ada di langit, sebagai panduan manusia di bumi.

Manusia dahulu akan melihat perubahan kedudukan bintang kutub ini untuk mengetahui waktu. Jika kedua-dua gagasan bintang ini berlegar dan menjadikan bintang kutub berubah kedudukannya sebanyak 15 darjah, menunjukkan telah berlaku masa selama sejam. Jika kedua-duanya beredar dan berubah kedudukan sebanyak 60 darjah, menunjukkan telah berlalu masa selama dua jam. Jika berubah sebanyak 360 darjah, maka menunjukkan telah berlalu masa selama 24 jam.

Secara ringkasnya, demikianlah para sahabat di zaman Nabi SAW mengetahui perubahan masa pada waktu malam dengan bergantung kepada peredaran kedudukan bintang kutub ini.

-------------------------------------

Rujukan: 

https://kalemtayeb.com/safahat/item/16480

Boleh lihat pergerakan al-Farqadan di sini: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/21/Zirkumpolar_ani.gif

 

Cetak
Wallahu a'lam