Berlumba Perbanyakkan Pahala

Tazkirah Jumlah paparan: 339

Thursday, May 16, 2013

عَنِ ابْنِ عَمْرٍو رَضِيَ الله عَنْهُ، قَالَ: رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: "مَنْ قَامَ بِعَشْرِ آيَاتٍ لَمْ يُكْتَبْ مِنْ الْغَافِلِينَ، وَمَنْ قَامَ بِمِائَةِ آيَةٍ كُتِبَ مِنْ الْقَانِتِينَ، وَمَنْ قَامَ بِأَلْفِ آيَةٍ كُتِبَ مِنْ الْمُقَنْطِرِينَ". 

Maksud: Daripada Ibn ‘Umar RA, Sabda Rasulullah SAW: “Sesiapa membaca 10 ayat al-Quran, dia tidak dicatit dari kalangan orang-orang yang lalai. Sesiapa yang membaca 100 ayat al-Quran, dia dicatit dari kalangan orang-orang yang Qanit (yang khusu’). Sesiapa yang membaca 1000 ayat al-Quran dia dicatit dari kalangan orang-orang yang Muqantir.” (Dikeluarkan oleh Abu  Daud, 2/57, bil: 1398. Ibn HIbban 6/310, bil: 2572. Al-Baihaqi di dalam Syu’ab al-Iman 2/400, bil: 2194. Dikeluarkan juga oleh Ibn Khuzaimah 2/181, bil: 1144. Dinilai Sahih oleh al-Albani di dalam Sahih Abi Daud)

Al-Muqantirin ialah  mereka yang memiliki harta yang banyak. Dimaksudkan di sini kepada mereka yang banyak memperolehi pahala, seperti yang dinyatakan oleh al-Sindiy. Al-Imam Ibn Hajar al-‘Asqalani berkata: “bermula dari surah Tabarak (al-Mulk) sehingga habis al-Quran terdapat seribu ayat.”

Hadis ini memaksudkan kepada sesiapa yang membaca al-Quran di dalam solat malam. Syams al-Hak di dalam kitab ‘Aun al-Ma’bud ketika mensyarahkan hadis ini berkata: “Yang dimaksudkan di sini adalah bangun malam hari (Qiyamullail).” Selain itu al-Baghawi memasukkan hadis ini di bawah Bab Qiyam al-Lail seperti yang terdapat di dalam kitab al-Misykah. Dinukilkan juga pandangan ini dari Ibn Hajar seperti yang terdapat di dalam al-Mirqah. Inilah pandangan kebanyakan para ulama yang mensyarahkan hadis.

Cetak
Wallahu a'lam