SDI 0867: Doa Amil Zakat Kepada Pemberi Zakat

Zikir dan Doa Jumlah paparan: 866

Soalan: 

Ustaz adakah doa ketika orang memberi zakat kepada kita? Saya amil zakat.

Jawapan:

Sebahagian ulama berpandangan digalakkan amil zakat ataupun sesiapa yang menerima zakat, berdoa kepada pembayar zakat dengan membaca:

آجَرَكَ اللَّهُ فِيمَا أَعْطَيْتَ وَجَعَلَهُ لَكَ طَهُورًا وَبَارَكَ لَكَ فِيمَا أَبْقَيْتَ

Maksudnya: “Semoga Allah memberikan pahala kepada kamu pada apa yang kamu berikan, dan semuga Dia menjadikan pemberian kamu ini sebagai pembersih dan semoga DIa memberkati kamu pada apa yang masih ada padamu.”

Atau membaca:

اللَّهُمَّ بَارِكْ فِيْهِ وَفِيْ مَالِهِ

Maksudnya: “Ya Allah berilah keberkatan padanya dan pada hartanya.”

Atau boleh juga membaca:

اللَّهُمَّ اغْفِرْ لَهُ وَتَقَبَّلْ مِنْهُ

Maksudnya: “Ya Allah berilah keampunan kepadanya dan terimalah daripadanya (zakatanya ini).” Atau doa-doa lain yang seumpamanya.

Inilah pandangan majority ulama terdiri daripada ulama mazhab Hanafi, Maliki dan pandangan masyhur di sisi ulama mazhab Syafie dan Hambali.

Pandangan ini berdasarkan kepada beberapa dalil, antaranya:

1. Firman Allah SWT:

خُذۡ مِنۡ أَمۡوَٰلِهِمۡ صَدَقَةٗ تُطَهِّرُهُمۡ وَتُزَكِّيهِم بِهَا وَصَلِّ عَلَيۡهِمۡۖ

maksudnya. "Ambillah zakat dari sebagian harta mereka, dengan zakat itu kamu membersihkan dan mensucikan mereka dan berdoalah untuk mereka. (al-Taubah: 103)

Firman Allah وَصَلِّ عَلَيْهِمْ diterjemahkan sebagai: “berdoalah untuk mereka” berdasarkan tafsiran al-Tobari, Ibn al-‘Arabiy dan Ibn Kathir.

Sekalipun ayat ini dalam bentuk perintah, namun ia tidak membawa hukum wajib sebaliknya sunat berdasarkan ketiadaan perintah dari Nabi SAW kepada pengutip zakat di zaman baginda.

2. Berdasarkan hadis daripada Abdullah bin Abi Aufa RA yang berkata:

كان رسول الله صلى الله عليه وسلم إذا أتاه قوم بصدقة قال : (اللهم صل عليهم) فأتاه أبو أوفى بصدقته ، فقال : اللهم صلى على آل أبي أوفى

Maksudnya: “Dahulunya Rasulullah SAW apabila datang kepada baginda kaum yang membawa zakat, baginda berkata: “Ya Allah selawatlah ke atas mereka.” Maka ketikamana Abu Aufa datang kepada baginda membawa zakatnya, baginda berkata: “Ya Allah selawatlah ke atas keluarga Abu Aufa.” (al-Bukhari dan Muslim)

Cetak
Wallahu a'lam