Kelebihan Dan Keberkatan Waktu Pagi

Zikir dan Doa Jumlah paparan: 1212

KELEBIHAN DAN KEBERKATAN WAKTU PAGI 

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَقَالَنَا يَوْمَنَا هَذَا وَلَمْ يُهْلِكْنَا بِذُنُوبِنَا

Mafhumnya: “Segala pujian untuk Allah yang telah memaafkan kami pada hari ini dan tidak membinasakan kami disebab dosa-dosa kami.” (HR Muslim)

      Hadis ini memberi gambaran jelas bagaimana salah seorang sahabat Nabi SAW memenuhkan masa pagi beliau. Ini kerana waktu pagi adalah waktu yang amat berharga dan dipenuhi keberkatan. Abdullah bin Mas’ud RA yang merupakan salah seorang sahabat Nabi SAW mengetahui kedudukan, kelebihan dan nilai yang ada pada waktu pagi. Justeru waktu pagi sewajarnya dipenuhkan dengan berzikir kepada Allah SWT atau dengan sebarang aktiviti yang dapat mendatangkan kebaikan. Malangnya sebahagian daripada kita mengabaikan waktu ini dengan melakukan perkara-perkara yang tidak berfaedah seperti tidur, berada dalam penuh kemalasan dan seumpamanya. Kita alpa bahawa keadaan kita pada pagi hari banyak mempengaruhi hari-hari yang kita lalui. Jika awal pagi dipenuhi dengan aktiviti yang bermanfaat, maka sepanjang hari itu juga dihabiskan dengan perkara-perkara yang bermanfaat.

      Hadis ini juga menunjukkan, membiasakan diri berzikir pada waktu pagi dapat mendatangkan kecergasan dan kekuatan kepada tubuh badan. Al-Imam Ibn al-Qayyim RH berkata: “Pernah satu ketika aku pergi berjumpa dengan Syeikh al-Islam Ibn Taimiyyah, setelah selesai menunaikan solat Subuh, kemudian beliau duduk dan berzikir kepada Allah Taala sehingga hampir ke pertengahan siang, setelah itu beliau berpaling memandangku dan berkata: “Inilah dia makananku. Jika tidak akan gugurlah kekuatanku” atau perkataan yang hampir sama dengan perkataan tersebut.” (Lihat al-Wabil al-Sayyib. Hal: 85-86)

اَللَّهُمَّ بَارِكْ لِأُمَّتِيْ فِيْ بُكُوْرِهَا

Mafhumnya: “Ya Allah berkatilah ummatku di waktu awal pagi mereka.” Baginda SAW juga jika hendak mempersiapkan pasukan tentera, baginda mempersiapkan mereka pada awal pagi. sama halnya dengan sahabat Nabi SAW yang bernama Sakhr di atas. Beliau adalah seorang peniaga, beliau akan mengarahkan pekerja-perkerja untuk memulakan perniagaan pada waktu awal pagi. Ternyata beliau memperolehi kekayaan yang banyak. (Diriwayatkan di dalam Sunan Abu Daud dan Sunan al-Tirmizi)

قُمْ، أَتَنَامُ فِيْ السَّاعَةِ الَّتِيْ تُقَسَّمُ فِيْهِ اْلأَرْزَاق

Mafhumnya: “Bangun! Apakah kamu tidur pada waktu dibahagikan beberapa rezeki?” (Zaad al-Ma’ad oleh Ibn al-Qayyim)

------------------------- 

[1] Sila lihat Fiqh al-Ad’iyyah  wa al-Azkar oleh al-Syeikh ‘Abdul Razak bin ‘Abdul Muhsin al-Badr

Cetak
Wallahu a'lam