SDI 0632: Hukum Baca Ayat alKursi Sebelum Tidur Dalam Keadaan Berjunub

Soalan:
 
Mcm ni.. biasanya saya baca surah almulk, kahfi & 3 surah Khul (dalam wuduk) sebelum tidur (dalam jam 11) kalau tak berjimak pada malam tersebut.. Tapi kdg2 kalau berjimak awal (lepas isyak), saya jadi musykil sama ada boleh baca atau tidak sebab masih dalam keadaan hadas.. Esok pagi sebelum subuh baru nak mandi.. saya tak pegang quran.. saya baca guna henpon ja.. saya pernah terbaca artikel yang mengatakan haram baca quran dalam keadaan hadas besar.. tapi kalau saya tak baca, rugi plak.. 
 
Jawapan:
 
Ada perbezaan pendapat di kalangan ulama dalam masalah ini. Berdasarkan pandangan yang lebih kuat, orang yang berjunub TIDAK BOLEH membaca alQuran. Para ulama juga berbeza pandangan bagi orang junub yang membaca beberapa ayat alQuran dengan maksud zikir atau perlindungan bukan dengan maksud beribadah dengan bacaan tersebut. Bagi langkah berhati-hati ada baiknya saudara hanya membaca zikir yang bukan dari alQuran. Atau apa-apa bacaan yang diambil dari alQuran, namun pada kebiasaannya dimaksudkan zikir bukan membaca alQuran seperti Bismillahirrahmanirrahim, Alhamdulillah, Lailahaillallah dan seumpamanya. 
 
Imam 'Izzuddin 'Abdul 'Aziz bin 'Abdis Salam di dalam Qawa'id alAhkam Fi Masalih alAnam 1/220 berkata:
 
ما يغلب عليه كونه ذكرا ليس بقرآن كقوله بسم الله، والحمد لله ولاإله إلا الله، فهذا لا يحرم على الجنب قراءته إلا أن ينوي القراءة لغلبة الذكر عليه
 
Maksudnya: "Apa-apa yang telah biasa dianggap ianya satu zikir bukan alQuran seperti ungkapan seseorang: Bismillah, Alhamdulillah dan Lailahaillallah. Ini tidak diharamkan ke atas yang berjunub membacanya melainkan jika dia niatkan membaca alQuran, disebabkan telah terbiasa sebutannya (telah dianggap sebagai satu zikir)."

Cetak  
Wallahu a'lam