SDI 1375: Hukum Menjampi Dan Doa Disembuhkan Penyakit Kepada Orang Bukan Islam (2)

Wednesday, June 30, 2010

Soalan:

Ustaz, bolehkah jampi diqiaskan kepada doa?

Jawapan:

Doa untuk penyembuhan adalah termasuk ruqyah (jampi). Yang dilarang kita mendoakan orang kafir ialah doa keampunan dan syurga untuk mereka. Dah tentu kafir yang dimaksudkan ialah kafir zimmi (yang tidak memerangi Islam) dan kita mengharapkan hidayah untuk dia.

Ada beberapa dalil yang menunjukkan boleh berdoa penyembuhan kepada kafir, bahkan bukan sekadar itu sahaja, dibolehkan juga doa untuk urusan duniawi yang lain kepada orang kafir. Antara dalil itu:
 
1. Doa Nabi SAW kepada Omar al-Khattab RA dan Abu Jahal.

اللهم أعز الإسلام بأحب هذين الرجلين إليك بأبي جهل أو بعمر بن الخطاب

Maksudnya: "Ya Allah muliakanlah Islam dengan salah seorang dari dua lelaki ini yang lebih Engkau cintai, Abu Jahal atau 'Omar bin al-Khattab." (HR al-Tirmizi dan disahihkan oleh al-Albani).

2. Ayat al-Quran dari surah al-A'raf 134-136 tentang kisah Nabi Musa:

وَلَمَّا وَقَعَ عَلَيْهِمُ الرِّجْزُ قَالُوا يَامُوسَى ادْعُ لَنَا رَبَّكَ بِمَا عَهِدَ عِنْدَكَ لَئِنْ كَشَفْتَ عَنَّا الرِّجْزَ لَنُؤْمِنَنَّ لَكَ وَلَنُرْسِلَنَّ مَعَكَ بَنِي إِسْرَائِيلَ(134) فَلَمَّا كَشَفْنَا عَنْهُمُ الرِّجْزَ إِلَى أَجَلٍ هُمْ بَالِغُوهُ إِذَا هُمْ يَنْكُثُونَ (135) فَانْتَقَمْنَا مِنْهُمْ فَأَغْرَقْنَاهُمْ فِي الْيَمِّ بِأَنَّهُمْ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا وَكَانُوا عَنْهَا غَافِلِينَ(136)

Maksudnya: "Dan ketika mereka (firaun dan kaumnya) ditimpakan azab, merekapun berkata: "Hai Musa mohonlah untuk kami kepada tuhanmu dengan kenabian yang diketahui oleh Allah pada sisimu. Sesunguhnya jika kamu dapat hilangkan azab itu daripada kami, pasti kami akan beriman kepadamu dan akan kami biarkan Bani Israil pergi bersamamu. Maka setelah kami hilangkan azab itu daripada mereka hingga batas waktu yang mereka sampai kepadanya, tiba-tiba mereka mengingkarinya. kemudian Kami menghukum mereka, maka kami tenggelamkan mereka di laut disebabkan mereka mendustakan ayat-ayat kami, dan mereka adalah orang-orang yang melalaikan ayat-ayat Kami itu."

Tetapi perlu di ingatkan, doa penyembuhan untuk orang kafir bukan bermakna kita boleh mengasihi mereka seperti kita mengasihi sesama muslim.

Cetak  
Wallahu a'lam