Kelebihan Meninggal Dunia Dan Dikebumikan Di Madinah

Antara kelebihan lain meninggal dunia dan dikebumikan di Madinah ialah memperolehi doa Nabi SAW. Hal ini berdasarkan hadis Nabi SAW:

فإن جبريل أتاني...، فقال: إن ربك يأمُرُك أن تأتي أهل البقيع، فتستغفر لهم))، قالت عائشة: يا رسول الله، كيف أقول لهم؟ قال: ((قولي: السلام عليكم أهل الديار من المؤمنين والمسلمين، ويرحم الله المستقدِمين منا والمستأخِرين، وإنَّا إن شاء الله بكم لاحقون

Maksudnya: "Sesungguhnya Jibril telah datang kpdku.... dan berkata: Sesungguhnya Tuhan kamu (wahai Muhammad) telah memerintahkan kamu pergi kpd penghuni kubur alBaqi' dan memohon ampun untuk mereka semua. Berkata 'Aisyah RA: "Wahai Rasulullah bagaimana daku hendak ucapkan doa kpd mereka? Jawab baginda: "ucapkanlah:

اَلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ أَهْلَ الدِّيَارِ مِنَ الْمُؤْمِنِيْنَ وَالْمُسْلِمِيْنَ، وَيَرْحَمُ اللهُ الْمَسْتَقْدِمِيْنَ مِنَّا وَالْمُسْتَأْخِرِيْنَ، وَإنَّا إِنْ شَاءَ اللهُ بِكُمْ لَاحِقُوْن

Maksudnya: "Keselamatan ke atas kamu semua penghuni kawasan kubur ini dari kalangan orang-orang beriman dan orang-orang Islam. Semoga Allah merahmati orang-orang yang terdahulu dari kalangan kita dan mereka yang akan datang. Sesungguhnya kami dengan keizinan dari Allah akan menyusul kamu semua." (Sahih Muslim)

Hadis ini menunjukkan sesiapa yang dikebumikan di Baqi' sama ada orang dahulu atau akan datang sehingga ke hari kiamat termasuk dalam permohonan Nabi SAW agar diberikan rahmat.


Cetak  
Wallahu a'lam