SDI 1601: Maksud Allah SWT Menciptakan Setiap Sesuatu Berpasangan

Soalan:

Ustaz, maksud ayat quran yg mengatakan setiap manusia diciptakn berpasangan tu mksudnya setiap manusia memang fitrah nya suka pada perempuan ye?bukan semestinya setiap orang akan ada pasangan..

Jawapan:

Assalamu'alaikum warahmatullah wabarakatuh

1. Allah SWT berfirman:

وَمِنْ كُلِّ شَيْءٍ خَلَقْنَا زَوْجَيْنِ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ

Maksudnya: "Dan dari setiap sesuatu Kami telah ciptakan pasangan, mudah² kamu semua mahu mengambil peringatan." (al-Dzariat: 49)

FirmanNya lagi:

سُبۡحَـٰنَ ٱلَّذِی خَلَقَ ٱلۡأَزۡوَ ٰجࣰا كُلَّهَا مِمَّا تُنۢبِتُ ٱلۡأَرۡضُ وَمِنۡ أَنفُسِهِمۡ وَمِمَّا لَا یَعۡلَمُونَ

Maksudnya: "Maha Suci Tuhan yang telah menciptakan makhluk-makhluk semuanya berpasangan; sama ada dari yang ditumbuhkan oleh bumi, atau dari diri mereka, ataupun dari apa yang mereka tidak mengetahuinya." (Yā-Sīn: 36)

Pasangan yang dimaksudkan di sini merangkumi lelaki dan perempuan, malam dan siang, panas dan sejuk, kebenaran dan kesesatan, kekufuran dan keimanan, kesengsaraan dan kebahagiaan, langit dan bumi, dan selainnya.

Dengan diciptakan setiap sesuatu berpasangan ini membawa kepada keberlangsungan alam dan kehidupan yang ada. Ia membuktikan keagungan dan kehebatan Allah yang seterusnya mendorong manusia untuk bersyukur kepada Allah Yang Maha Pencipta.

2. Bukan semestinya setiap orang memiliki pasangan suami atau isteri. Namun termasuk dalam fitrah manusia suka kepada pasangannya. Lelaki sukakan wanita dan demikian sebaliknya. Allah SWT berfirman:

وَمِنۡ ءَایَـٰتِهِۦۤ أَنۡ خَلَقَ لَكُم مِّنۡ أَنفُسِكُمۡ أَزۡوَ ٰجࣰا لِّتَسۡكُنُوۤا۟ إِلَیۡهَا وَجَعَلَ بَیۡنَكُم مَّوَدَّةࣰ وَرَحۡمَةًۚ إِنَّ فِی ذَ ٰلِكَ لَـَٔایَـٰتࣲ لِّقَوۡمࣲ یَتَفَكَّرُونَ

Maksudnya: "Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaannya dan rahmatNya, bahawa Ia menciptakan untuk kamu (wahai kaum lelaki), isteri-isteri dari jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya, dan dijadikanNya di antara kamu (suami isteri) perasaan kasih sayang dan belas kasihan. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan (yang menimbulkan kesedaran) bagi orang-orang yang berfikir."   (ar-Rūm: 21)


Cetak  
Wallahu a'lam