Ulasan Terhadap Status FB Dr. Hapiz Kodiang Tentang Tanda Kiamat Pohon Gharqad

Sedikit ulasan saya terhadap status Dr. Hapiz Kodiang di bawah ini. Bimbang jika status itu boleh membawa salah faham kepada sebahagian orang.

1. Al-Imam al-Nawawi RH berkata tentang pohon Gharqad:

الغرقد نوع من شجر الشوك معروف ببلاد ييت المقدس، وهناك يكون قتل الدجال واليهود

Maksudnya: "al-Gharqad adalah sejenis pohon berduri yang dikenali berada di Baitul Maqdis. Di sana berlakunya pembunuhan dajjal dan yahudi."

Pohon Gharqad yang dimaksudkan dalam hadis berdasarkan huraian al-Nawawi tidaklah merujuk kepada makna lain dari makna yang zahir pada lafaz. Bahkan hadis memaksudkan jenis pokok Gharqad yang sebenar.

Adalah lebih selamat mengekalkan makna hadis tentang perkara akan datang (perkara ghaib) sama seperti apa yang difahami berdasarkan yang terzahir pada lafaznya. Tidak perlulah membuat takwilan dan andaian sendiri yang tidak memiliki sandaran kukuh.

2. Hadis tentang pohon Gharqad dalam sebahagian riwayat dinyatakan:

تُقَاتلُكُمُ اليَهُودُ، فَتُسَلَّطُونَ عَلَيْهِمْ، حَتَّى يَقُولَ الحَجَرُ: يَا مُسْلِمُ، هَذَا يَهُودِىٌّ وَرَائِى فَاقْتُلْهُ

Maksudnya: “Kamu semua (umat Islam) akan berperang dengan Yahudi, maka kamu akan menguasai mereka sehingga batu akan berkata: "wahai muslim, ini seorang Yahudi di belakangku, bunuhlah dia."

Dalam sebahagian riwayat lain dinyatakan:

ينزل الدجال في هذه السَّبَخَة بمَرِّ قناة، ثم يسلِّط اللهُ المسلمين عليه، فيقتلونه، ويقتلون شيعته، حتى إن اليهوديَّ ليختبِئ تحت الشجرة أو الحجرِ، فيقول الحجرُ أو الشجرةُ للمسلم: هذا يهودي تحتي، فاقتُله

Maksudnya: Dajjal yang akan sampai di kawasan al-Sabakhah di satu wadi di Madinah - dalam hadis dinyatakan juga - kemudian Allah akan menjadikan umat Islam mampu menguasainya dan membunuhnya, juga membunuh golongan yang menyokongnya, sehingga jika seorang yahudi bersembunyi di bawah pokok atau batu, batu dan pokok itu (akan berkata) kepada Muslim tersebut: "ini yahudi bersembunyi di bawahku, bunuhlah dia." (Lihat Fiqh Asyrat al-Sa'ah, oleh Muhammad Ismail al-Muqaddam, 350)

Dua riwayat ini menunjukkan:

i. Peperangan yang berlaku antara umat Islam dan yahudi yang dimaksudkan dalam hadis akan memihak kepada umat Islam.

Manakala apa yang berlaku di Ghazzah sekarang ini, masih terlalu awal untuk dibuat rumusan dan mengatakan keadaan sekarang inilah yang dimaksudkan oleh hadis.

ii. Ada dalam kalangan ulama yang berpandangan peperangan itu berlaku setelah keluarnya Dajjal dan nabi Isa. Penulis, Muhammad Ismail al-Muqaddam mengisyaratkan perkara ini terdapat dalam Fath al-Bari oleh Ibn Hajar al-'Asqalani RH.


Cetak  
Wallahu a'lam