Mazhab alSyafi'ie, Mazhab Yang Mengutamakan Dalil

Diriwayatkan dari al-Imam alSyafi'ie RH yang berkata: "Aku tidak menjadikan dalam (perbuatan) halal sesiapa yang meriwayatkannya (mazhab alQadim) daripadaku."

Justeru apabila dalam sesuatu masalah terdapat dua qaul dari al-Imam al-Syafi'ie (Qadim dan Jadid), maka yang diamalkan ialah qaul Jadid.

Namun ulama mujtahidin mazhab alSyafi'ie memerhatikan terdapat 18 persoalan dalam Qaul Qadim al-Imam alSyafi'ie yang lebih jelas dalilnya. Lalu mereka berfatwa dengan Qaul Qadim dalam persoalan-persoalan tersebut tanpa menisbahkannya kepada al-Imam al-Syafi'ie.

Sebagai contoh, dalam kitab Minhaj alTilibin, penulisnya al-Imam alNawawi RH menyatakan:

"Ketika aku berkata: " wa Qila وقيل (dan dikatakan), demikian itu adalah wajh dhoief. Dan yang Sahih atau Asah adalah yang berbeza dengannya."

Namun disebabkan mengutamakan dalil, apabila ulama mazhab yang mutaakkhirin memerhatikan alQilaat القيلات (pandangan-pandangan yang dikatakan qila قيل) tersebut, mereka berpandangan 14 daripadanya adalah yang rajih, sehingga alSyeikh al'Allamah al-Imam 'Abdullah bin Sa'ied alLahji (w1410H) menyusun bait2 syair menghimpunkan 14 perkara tersebut.


Cetak  
Wallahu a'lam