Boleh Seekor Lembu Atau Unta Berkongsi Tujuh Orang Sekalipun Dengan Niat Yang Berbeza

Soalan:

Dalam seekor lembu/ binatang korban, ada bhgn yang diniatkan korban dan ada yang dijual, adakah dibolehkan? (cth : 3 bhgn - korban, 4 bhgn - jual)

Jawapan:

Boleh berkongsi tujuh bahagian seekor lembu dengan niat-niat yang berlainan. Inilah pandangan ulama mazhab Syafi’ie dan Hambali. Dalil mereka ialah hadis Jabir RA yang berkata:

خرجنا مع رسول الله صلى الله عليه وسلم مهلين بالحج، فأمرنا رسول الله صلى الله عليه وسلم أن نشترك في الإبل والبقر، كل سبعة منا في بدنة

Maksudnya: “Kami pernah keluar bersama Rasulullah SAW dalam keadaan bertalbiah haji. Rasulullah SAW memerintahkan kami berkongsi pada unta dan lembu, setiap tujuh orang dari kami berkongsi seekor unta.” Dalam lafaz lain dinyatakan:

اشتركنا مع النبي صلى الله عليه وسلم في الحج والعمرة كل سبعة في بدنة

Maksudnya:  “Kami berkongsi bersama Nabi SAW pada haji dan umrah, setiap tujuh orang seekor unta.”

Bentuk pendalilan dari hadis ini menunjukkan sembelihan ketika melakukan haji itu ada yang wajib, ada pula yang sunat. Ada yang nak buat al-Hady ada pula yang hendak buat korban atau dam. Oleh itu apabila tidak memberi kesan perbezaan niat beribadat di sini, ia menunjukkan niat yang berbeza tidak merosakkan sah amalan berkongsi seekor haiwan dengan niat yang berlainan.


Cetak  
Wallahu a'lam