Hadis Sahih al-Bukhari (642)

 

حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ، قَالَ: حَدَّثَنَا يَزِيدُ بْنُ هَارُونَ، قَالَ: أَخْبَرَنَا مُحَمَّدُ بْنُ مُطَرِّفٍ، عَنْ زَيْدِ بْنِ أَسْلَمَ، عَنْ عَطَاءِ بْنِ يَسَارٍ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: مَنْ غَدَا إِلَى المَسْجِدِ وَرَاحَ، أَعَدَّ اللَّهُ لَهُ نُزُلَهُ مِنَ الجَنَّةِ كُلَّمَا غَدَا أَوْ رَاحَ

Maksudnya: ’Menceritakan kepada kami Ali bin 'Abdillah,katanya: "Menceritakan kepada kami Yazid bin Harun, katanya: "Menceritakan kepada kami: MUhammad bin Mutarrif, daripada Zaid bin Aslam, daripada 'Atho' bin Yasar, daripada Abu Hurairah RA, daripada Nabi SAW: “Siapa yang keluar menuju ke masjid dan pulang, Allah akan menyediakan untuknya nuzul dari syurga, setiap kali dia keluar dan pulang dari masjid.”

(Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Penjelasan Hadis

  • Kalimah Nuzul (النُزُل) dengan dibaris dhammah huruf nun (ن) dan zai (ز), boleh juga disukunkan zai (النُزْل) adalah apa-apa yang disediakan untuk tetamu ketika mereka sampai.
  • Ungkapan: مَن غَدَا إلى المَسْجِدِ ورَاحَ, di mana kalimah غَدَا adalah al-Ghuduw (الغُدُوُّ). Pada asalnya memaksudkan waktu di antara solat Subuh sehingga terbit matahari. Manakala kalimah رَاحَ adalah al-Rawah (الرَّواحُ). Pada asalnya memaksudkan waktu di antara tergelincir matahari sehingga tenggelam. Namun hadis ini tidak memaksudkan dua waktu ini secara khusus, sebaliknya ia memaksudkan kebiasaan pergi dan pulang dari masjid untuk menunaikan ibadah yang paling utama iaitulah solat lima waktu. Dalam kalangan ulama, ada juga yang berpendapat, kedua-dua kalimah ini merujuk kepada keluar dari rumah untuk ke masjid (al-Ghuduw الغُدُوُّ) dan pulang semula ke rumah dari masjid (al-Rawah الرَّواحُ). Terjemahan mafhum hadis adalah berdasarkan pandangan terakhir ini.
  • Maksud lengkap hadis ini ialah, Allah SWT akan menyediakan tempat dan sambutan di dalam syurga untuk seseorang, setiap kali dia pergi dan pulang dari masjid. Ini bermakna perbuatan pergi ke masjid dan pulang semula ke rumah adalah sebab penyediaan tempat untuk seseorang di dalam syurga.
  • Hadis ini berupa rangsangan kepada umat Islam agar sentiasa berusaha menunaikan solat jemaah di masjid dan menjadikannya sebagai satu amalan yang dilazimi. Jika dengan pergi dan pulang dari masjid, mendapat kelebihan penyediaan sambutan di dalam syurga, maka sudah tentu kelebihan dan ganjaran nikmat yang lebih hebat disediakan dengan sebab menunaikan solat di dalam masjid secara berjemaah dengan ikhlas dan mengharapkan balasan dari Allah SWT semata-mata.

Cetak  
Wallahu a'lam