Seseorang Tidak Akan Mendapat Lebih Dari Apa Yang Telah Ditakdirkan Untuknya

Ali bin Abi Talib RA sampai ke pintu masjid dengan baghalnya. Beliau mendapati seorang lelaki berdiri di hadapan pintu masjid. Lalu Ali berkata kepadanya: "Pegang baghalku ini dan tunggul sehingga aku keluar."

Lelaki itu menunggu sehingga Ali masuk ke dalam masjid dan terus mencuri tali baghal dan pergi meninggalkan baghal tersebut. Tidak berapa lami, Ali keluar dari masjid dengan dua dirham di tangannya untuk diberi kepada lelaki yang diminta menjaga baghalnya sebagai upah.

Tiba di luar masjid, Ali mendapati baghalnya berdiri tanpa ada sesiapa yang menjaganya dan tali baghalnya pula telah hilang. Ali segera menaiki baghalnya dan pulang.

Ali menyerahkan dua dirham yang hendak diberikan kepada lelaki tadi kepada hambanya untuk membeli tali baghal di pasar. Hamba milik Ali mendapati tali baghal yang dicuri itu dijual di pasar oleh lelaki yang mencurinya dengan harga dua dirham. Ali RA berkata:

"Sesungguhnya lelaki itu benar² menghalang dirinya sendiri dari rezeki yang halal dengan tidak bersabar. Dia pula tidak mendapat lebih dari apa yang telah ditakdirkan untuknya." (al-Mustathraf Fi Kulli Fannin Mustazhraf)


Cetak  
Wallahu a'lam