فَلَا يَنْبَغِيْ لِأَحَدٍ مِنَ الْمُسْلِمِيْنَ أَنْ يَتَّخِذَ مِنْ الْخِلَافِ فِيْ هَذِهِ الْمَسْأَلَةِ وَأشْبَاهِهَا وَسِيْلَةً إِلَى النِّزَاعِ وَالتَّهَاجُرِ وَالْفُرْقَةِ، فَإنَّ ذَلِكَ لَا يَجُوْزُ لِلْمُسْلِمِيْنَ، حَتَّى لَوْ قِيْلَ: إِنَّ الْقَبْضَ وَاجِبٌ، كَمَا اخْتَارَهُ الشَّوْكَانِي فِيْ النَّيْلِ... وَقَدْ بَلَغَنِيْ عَنْ كَثِيْرٍ مِنْ إِخْوَانِيْ الْمُسْلِمِيْنَ فِيْ أَفْرِيْقَيّا وَغَيْرِهَا أَنَّهُ يَقَع بَيْنَهُمْ شَحْنَاءٌ كَثِيْرَةٌ وَتَهَاجُرٌ بِسَبَبِ مَسْأَلَةِ اْلقَبْضِ وَالْإِرْسَالِ، وَلَا شَكَّ أَنَّ ذَلِكَ مُنْكَرٌ لَا يَجُوْز وُقُوْعُهُ مِنْهُمْ، بَلْ الوَاجِبُ عَلَى الْجَمِيْعِ التَّنَاصُح وَالتَّفَاهُم فِيْ مَعْرِفَةِ الْحَقِّ بِدَلِيْلِهِ مَعَ بَقَاءِ الْمَحَبَّةِ وَالصَّفَاءِ وَالْأُخْوَةِ الْإِيْمَانِيَّةِ ، فَقَدْ كَانَ أَصْحَابُ الرَّسُوْلِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُمْ وَالْعُلَمَاءُ بَعْدهُمْ رَحِمَهُمُ اللهُ يَخْتَلِفُوْنَ فِيْ الْمَسَائِلِ الْفَرْعِيَّةِ وَلَا يُوْجِبُ ذَلِكَ بَيْنَهُمْ فُرْقَةً وَلَا تَهَاجُرًا لِأَنَّ هَدْفَ كُلِّ وَاحِدٍ مِنْهُمْ هُوَ مَعْرِفَةِ الْحَقِّ بِدَلِيْلِهِ، فَمَتَى ظَهَرَ لَهُمْ اِجْتَمَعُوْا عَلَيْهِ وَمَتَى خَفِيَ عَلَى بَعْضِهِمْ لَمْ يُضَلِّلْ أَخَاهُ وَلَمْ يُوْجِبْ لَهُ ذَلِكَ هَجْرَهُ وَمُقَاطَعَتَهُ وَعَدَمَ الصَّلَاةِ خَلْفَهُ ، فَعَلَيْنَا جَمِيْعًا مَعْشَرَ الْمُسْلِمِيْنَ أَنْ نَتَّقِيْ اللهَ سُبْحَانَهُ وَأَنْ نَسِيْرَ عَلَى طَرِيْقِ السَّلَفِ الصَّالِحِ قَبْلَنَا فِيْ التَّمَسُّكِ بِالْحَقِّ وَالْأُخْوَةِ الْإِيْمَانِيَّةِ وَعَدَمِ التَّقَاطُعِ وَالتَّهَاجُرِ مِنْ أَجْلِ مَسْأَلَةٍ فَرْعِيَّةٍ قَدْ يَخْفَى فِيْهَا الدَّلِيْلُ عَلَى بَعْضِنَا فَيَحْمِلُهُ اجْتِهَادُهُ عَلَى مُخَالَفَةِ أَخِيْهِ فِيْ الْحُكْمِ
’afhumnya: “Maka tidak sewajarnya bagi seseorang muslim menjadikan perbezaan dalam persoalan ini dan seumpamanya sebagai satu jalan untuk perbalahan, bermusuhan dan perpecahan, kerana sesungguhnya perkara ini tidak boleh dilakukan oleh umat Islam, sekalipun jika dikatakan: berdekap tangan ketika I’tidal itu wajib seperti pendapat yang dipilih oleh al-Syaukani di dalam kitabnya Nail al-Awtar… telah sampai berita kepada saya berkaitan ramai saudara-saudara kita di Afrika dan di beberapa tempat lain, dimana berlaku persengketaan yang banyak dan pertengkaran hanya disebabkan persoalan sama ada berdekap tangan ketika I’tidal ataupun meluruskannya. Tanpa diragukan lagi bahawa keadaan demikian adalah satu kemungkaran, tidak sepatutnya ia berlaku, bahkan yang wajib ke atas semua mereka ialah saling nasihat menasihati dan saling faham-memahami dalam mengenal pasti kebenaran berdasarkan dalilnya, dengan memastikan kekalnya perasaan kasih-sayang, ketenteraman dan persaudaraan iman. Sungguh dahulunya para sahabat Rasulullah SAW dan para ulama selepas mereka juga telah berbeza pandangan dalam beberapa persoalan cabang, dan perkara ini tidak membawa kepada perpecahan dan pertengkaran sesama mereka, hal demikian kerana tujuan setiap mereka adalah untuk mengenal pasti kebenaran berdasarkan dalilnya. Maka apabila menjadi jelas sesuatu kebenaran kepada mereka, kesemuanya bersepakat menerima kebenaran tersebut, sebaliknya jika kebenaran itu terselindung kepada sebahagian yang lain, mereka tidak menyesatkan saudara (semuslim) mereka, perkara ini juga tidak membawa kepada persengketaan, permusuhan dan tidak menunaikan solat bersama. Oleh demikian semestinya kita semua wahai sekelian umat Islam untuk kita bertakwa kepada Allah SWT, dan kita bergerak berdasarkan contoh dari al-Salaf al-Soleh sebelum kita dalam sikap berpegang teguh dengan kebenaran dan menyeru orang ramai kepada kebenaran, demikian juga untuk kita saling nasihat-menasihati sesama kita, bersungguh-sungguh untuk mengenal pasti kebenaran berdasarkan dalilnya, dalam masa yang sama kita mengekalkan rasa kasih sayang dan persaudaraan iman, tanpa perlu bermusuhan dan bersengketa disebabkan persoalan cabang yang kadang-kala dalilnya terselindung pada sebahagian kita, seterusnya membawa ijtihadnya berbeza dengan saudaranya yang lain dalam menentukan sesuatu hukum. ”[1]
--------------------------
[1] Majmu’ Fatawa Samahah al-Syeikh Abdul 'Aziz Abdillah bin Baz: 4/230-231