Kaffarah kesalahan mengumpat

 

Sebenarnya dosa ghibah ini amat kurang orang yang selamat. Kata al-Hasan al-Basri demikian juga Ibn al-Mubarak tentang ghibah, cara kita nak tebus kesalah kita ghibah kepada seseorang dengan cara kita istighfar untuk dia.

Katakan kita ghibah seseorang bernama Ali, kita kata: “Apa Ali ni datang masjid, baju tak digosok mai datang masjid” sebagai contoh. Isteri kita dengar dia kata, apa mengumpat orang ni. Lalu kita segera beristighfar dan kita berdoa: “Ya Allah berilah keampunan untuk ‘Ali itu.”

Inilah kafarah atas kesalahan kita ghibah seseorang. Sebab kalau kita nak meminta maaf, berapa ramai orang yang kita kena minta maaf? Apatah lagi jika kita kenal, seseorang itu kalau kita bagitahu kepada dia, semalam aku terghibah hang dan hari ni aku nak minta maaf. Orang itu terus tidak bertegur-sapa dengan kita. Sedangkan Islam tak bagi ghibah, sebab apa? Iaitulah untuk jaga hubungan. Tiba-tiba kita minta maaf kepada dia, bukan jadi jaga hubungan, sebaliknya putus hubungan terus. Jika begitu keadaan orang tersebut, maka tidak perlu mohon maaf dari dia. Lalu apa yang perlu kita lakukan?

Kita mohon keampuan untuk dia, supaya pahala berbuat baik kepada dia dapat menyaingi kesalahan kita terhadap dia. Sebahagian ulama anjurkan begini. Antara yang menyebut perkara ini ialah al-Syeikh Muhammad bin Soleh al-‘Uthaimin RH. Sebelum beliau ada lagi ulama lain yang sebut perkara yang sama seperti Ibn Mubarak dan lainnya.  


Cetak  
Wallahu a'lam