SDI 0371: Hukum Hadir Ziarah Mayat Kristian Untuk Ucap Takziah

Soalan: 

Assalammualaikum, apelah hkum menziarahi mayat Kristian di gereja?

Jawapan:

Lebih tepat jika dikatakan: "Apakah hukum memberi ucapan ta'ziah kepada ahli keluarga mayat kristian di gereja?"

Jawapannya ialah:

Harus menyampaikan ucapan Ta'ziah kepada keluarga kristian di atas kematian seorang kristian dari ahli keluarga mereka di gereja.

Ia termasuk di dalam hubungan baik yang disuruh oleh ALLAH SWT di dalam alQuran:

لا ينهاكم اللهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوكُمْ مِنْ دِيَارِكُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ

Maksudnya: "Allah tidak melarang kamu semua untuk berbuat baik dan berlaku adil kepada orang-orang bukan Islam yang tidak memerangi kamu dalam agama dan mengusir kamu dari kampung halaman kamu. Sesugguhnya ALLAH menyayangi orang-orang yang berbuat adil." (alMumtahanah:8)

Jika ucapan Ta'ziah itu harus. Maka tiada beza sama ada mengucapkannya di rumah ataupun di gereja.

Cuma, berusahalah untuk tidak bersama ketika sebarang upacara yang diharamkan. Allah swt berfirman:

(وَإِذَا رَأَيْتَ الَّذِينَ يَخُوضُونَ فِي آيَاتِنَا فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ حَتَّى يَخُوضُوا فِي حَدِيثٍ غَيْرِهِ وَإِمَّا يُنْسِيَنَّكَ الشَّيْطَانُ فَلا تَقْعُدْ بَعْدَ الذِّكْرَى مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ

Maksudnya: " Dan apabila engkau melihat orang-orang yang memperkatakan dengan cara mencaci atau mengejek-ejek ayat-ayat Kami, maka tinggalkanlah mereka sehingga mereka memperkatakan soal yang lain; dan jika engkau dilupakan oleh Syaitan (lalu engkau duduk bersama mereka), maka janganlah engkau duduk lagi bersama-sama kaum yang zalim itu, sesudah engkau mengingati (akan larangan itu). (alAn'am: 68)


Cetak  
Wallahu a'lam